UV-nytt uke 5

Noen begynner, og andre avslutter. Denne uka inviterer QUINT til å levere «abstracts» til sin avslutningskonferanse til sommeren, mens CREATE inviterer til sitt første åpne seminar. Det handler om den viktige lesekunsten. I SoMe er det tid for å reklamere for våre utmerkede studier!

""AKTUELT

QUINT welcomes submission of abstracts for the conference 'Analyzing Teaching Quality – instruments, improvements and implications. What have we learned?' 11-13 of June 2024 in Oslo. Submit your paper before March 1!

Nominer til ICUP - Inter Circle U. Prize! Dette er en pris som skal løfte fram tverrfaglig forskning og forskere som arbeider tverrfaglig. Frist for å nominere er 1. mars.

ISP i media: Professor ved ISP Gunnar Bjørnebekk er intervjuet i Romerikes blad  om personer som dreper sine nærmeste (pdf).

Nye innloggingssider for Inspera: Mandag 12. februar tar UiO i bruk nye innloggingssider for Inspera (for alle) og nytt dashboard (for kandidater). Du kan allerede nå se de nye innloggingssidene i Inspera demo: https://uiodemo.inspera.no/

Har vi fått et bedre IT-tilbud ved UiO? Den omorganiserte IT-avdelingen inviterer deg til å si hva du mener om IT-tjenestene

""ARRANGEMENT

8. February: Reading fluency – what is it and why does it matter?

Fluent reading is considered necessary for understanding nontrivial passages and is associated with better reading comprehension. Professor Athanasios Protopapas will present on this first open seminar by CREATE.

Ungdommer som sitter i leser på gulvet i en gang.
We do not really understand either the cognitive mechanisms of fluent reading or the potential causal connections between fluency and comprehension. Illustration: Colourbox

8. februar: NOKUT-konferansen 2024: Kvalitet i klemme?

Tema er utdanningskvalitet. Elisabeth Josefine Lackner, stipendiat ved IPED, vil sammen med flere kommentere gjennomgang fra Riksrevisjonen og sitte i panelsamtale⁠. Påmeldigsfrist 6. februar.

16. februar: Fagprat på fredag hos SpedAims

SpedAims inviterer til fagprat på fredag med Dr Kelly Burgoyne ved Universitetet i Manchester. "Foreldrelevert intervensjon for å stimulere språk hos barn med Downs syndrom"

""NYTT FRÅ IDEA

IDEA starter sin workshop-serie om KI i undervisning. 14. februar fra 14:14 til 15:45 i rom HES 241 vil IDEA sammen med Andreas Lund holde en workshop om Bruk av KI i undervisning – studentoppgaver og arbeidsformer. Påmeldingen er nå åpen.

Workshop-serien om KI fortsetter med to ekstra workshops den 21. mars fra 14:15 til 15:45 og den 25. april fra 14:15 til 15:45. Besøk vår arrangementside for mer informasjon og for å holde deg oppdatert.

Vi har dessuten informasjon og ressurser om KI i undervisning på IDEAs nettside om KI i høyere utdanning!

IDEA StudentStudio gir studenter ved UV en mulighet til å forbedre sine studieferdigheter for semesteret. Oppfordre studentene dine til å delta den 14. februar fra 14:15 til 16:00 i rom HES 234.

Trenger du hjelp til å lage universelt utformet digitalt materiale? Besøk IDEA sin nettside om universell utforming for å finne informasjon og ressurser.

""FINANSIERING

Søknadskalenderen til UV viser et utvalg av kommende og løpende utlysninger fra EU, Forskningsrådet og andre finansiører. Se innom jevnlig så du ikke går glipp av noe.

Bildet kan inneholde: font, bildekk, murverk, terrestrisk plante, mønster.LEDIGE STILLINGAR

Det er utlyst fleire stillingar ved UV. Vi sett pris på all forskarhjelp til å spreie særleg dei to CREATE-stillingane i tida som kjem. Takk til alle som hjelper oss å dele!

Underviser du pedagogikk- eller spesialpedagogikkstudenter? Tips dem gjerne om superrelevant jobb som forskningsassistent hos SpedAims!

""SOSIALE MEDIUM

Til deg som følger fakultetet på Facebook, Instagram, X eller LinkedIn: Det er lov å tagge, like og dele UV og UV-kollegaer når vi deler innhold som er relevant for deg eller følgjarane dine. Slik løftar vi kvarandre.

Ukas utvalgte SoMe-post er denne godbiten av en reklame for våre studier:

Ingen X her? Sjekk at du er innlogga i X i denne nettlesaren og prøv igjen.

Emneord: nyheitsbrev, nyhetsbrev, newsletter Av Trine Smestad
Publisert 1. feb. 2024 14:04 - Sist endra 11. feb. 2024 20:48