Hvordan markedsføre arrangementer

Tips om hvordan du kan nå ut med informasjon om arrangementet ditt, med en praktisk sjekkliste.

Definer målgrupper

  • Hvem lager du arrangementet for? Definer både hovedmålgruppe og delmålgrupper.
  • De færreste arrangementer er ”for alle”. Snakk med kollegaer. Få tips om personer og miljø som kan ha interesse for arrangementet. Det kan være flere enn du tror.

Lag arrangementsside på nett

  • Opprett arrangementet på nett med informasjon om innhold, kontaktpersoner, tid og sted.
  • Publiser nettsiden ved din enhet. Ta kontakt med din lokale nettredaktør for hjelp.
  • Be om at den kommer ut på nettsidene til målgruppene dine, hvis mulig.
  • Send en e-post til nettredaktor@uio.no hvis arrangementet har en bred målgruppe og kan feedes inn på den sentrale arrangementsoversikten på www.uio.no.

Invitasjon på e-post og papir

  • Send invitasjoner på e-post et par uker før arrangementet.
  • Send en påminnelse når det nærmer seg. Henvis til nettsiden.
  • Er det påmeldingsfrist, må du sende ut invitasjonen i god tid før fristen går ut. Du kan også legge ved et invitasjonskort i pdf-format hvis du har det.
  • Trykk papirinvitasjoner og send i posten hvis du ikke når hele målgruppen via e-post.

Annonser

  • Inngår allmennheten i målgruppen, kan annonse i dagspressen være lurt.
  • Du kan sette opp plakater. Det er imidlertid få steder å henge dem opp på campus og enda færre rundt om i byen. Tenk derfor gjennom hvor du kan henge dem opp og at noen tar jobben. Tenk også på Grønt UiO: unngå unødvendig papirbruk.

Gratis notiser

  • Legg arrangementet inn i NTB-kalenderen. For å få passord og brukernavn ta kontakt med din nærmeste kommunikasjonsenhet eller hilde.hagevik.odde@ntb.no i NTB.
  • Send informasjon til aviser som har gratis ”hva skjer spalter ”. Ikke glem Uniforum og Universitas.

Sosiale medier

  • Legg ut arrangementet på facebook. Bruk ditt nettverk og be kollegaer å legge ut informasjon på sine offisielle facebook sider.
  • Bruk twitter. Har du ikke egen twitterkonto, kan Gruppe for kommunikasjon og mediestøtte (GKM) twitre arrangementet for deg.

Les om bruk av sosiale medier.

Omtale i pressen

  • Vurder om innholdet i arrangementet er aktuelt for pressen.
  • Send kortfattet pressemelding til utvalgte aviser.
  • Skap debatt gjennom kronikker eller debattinnlegg i forkant av arrangementet. Sjekk om det er interesse for temaet først. Avisene mottar svært mange innlegg hver dag.

Gode bilder og titler

  • Lag gode, beskrivende titler. Eksempler: "Kan demokrati og menneskerettigheter bli en realitet?", "Religionenes plass i det sekulære samfunnet."
  • Finn et godt illustrasjonsbilde.

Sjekkliste

Hva Hvor Når Ansvarlig
Hovedmålgruppe:      
Delmålgruppe:      
Informasjon på nett      
Utsendelse av e-post      
Trykking av invitasjonskort og evt. plakater      
Annonse i dagspressen      
Notiser i "hva skjer spalter"      
NTB-kalenderen      
Facebook      
Twitter      
Pressemelding      
Kronikk/debattinnlegg      
Publisert 26. jan. 2015 13:47 - Sist endret 8. mars 2017 12:43