Hvordan markedsføre arrangementer

Tips om hvordan du kan nå ut med informasjon om arrangementet ditt, med en praktisk sjekkliste.

Definer målgrupper

  • Hvem lager du arrangementet for? Definer både hovedmålgruppe og delmålgrupper.
  • De færreste arrangementer er ”for alle”. Snakk med kollegaer. Få tips om personer og miljø som kan ha interesse for arrangementet. Det kan være flere enn du tror.

Lag nettsider

  • Lag en nettside med informasjon om innhold, kontaktpersoner, tid og sted.
  • Publiser nettsiden ved din enhet.
  • Be om at den kommer ut på nettsidene til målgruppene dine, hvis mulig.
  • Send en e-post til nettredaktor@uio.no, så kommer arrangementet på den sentrale arrangementsoversikten på www.uio.no.

Invitasjon på e-post og papir

  • Send invitasjoner på e-post et par uker før arrangementet.
  • Send en påminnelse når det nærmer seg. Henvis til nettsiden.
  • Er det påmeldingsfrist, må du sende ut invitasjonen i god tid før fristen går ut. Du kan også legge ved et invitasjonskort i pdf-format hvis du har det.
  • Trykk papirinvitasjoner og send i posten hvis du ikke når hele målgruppen via e-post.

Annonser

  • Inngår allmennheten i målgruppen, kan annonse i dagspressen være lurt.
  • Du kan sette opp plakater. Det er imidlertid få steder å henge dem opp på campus og enda færre rundt om i byen. Tenk derfor gjennom hvor du kan henge dem opp og at noen tar jobben. Tenk også på Grønt UiO: unngå unødvendig papirbruk.

Gratis notiser

  • Legg arrangementet inn i NTB-kalenderen. For å få passord og brukernavn ta kontakt med din nærmeste kommunikasjonsenhet eller hilde.hagevik.odde@ntb.no i NTB.
  • Send informasjon til aviser som har gratis ”hva skjer spalter ”. Ikke glem Uniforum og Universitas.

Sosiale medier

  • Legg ut arrangementet på facebook. Bruk ditt nettverk og be kollegaer å legge ut informasjon på sine offisielle facebook sider.
  • Bruk twitter. Har du ikke egen twitterkonto, kan Gruppe for kommunikasjon og mediestøtte (GKM) twitre arrangementet for deg.

Les om bruk av sosiale medier.

Omtale i pressen

  • Vurder om innholdet i arrangementet er aktuelt for pressen.
  • Send kortfattet pressemelding til utvalgte aviser.
  • Skap debatt gjennom kronikker eller debattinnlegg i forkant av arrangementet. Sjekk om det er interesse for temaet først. Avisene mottar svært mange innlegg hver dag.

Gode bilder og titler

  • Lag gode, beskrivende titler. Eksempler: "Kan demokrati og menneskerettigheter bli en realitet?", "Religionenes plass i det sekulære samfunnet."
  • Finn et godt illustrasjonsbilde.

Sjekkliste

Hva Hvor Når Ansvarlig
Hovedmålgruppe:      
Delmålgruppe:      
Informasjon på nett      
Utsendelse av e-post      
Trykking av invitasjonskort og evt. plakater      
Annonse i dagspressen      
Notiser i "hva skjer spalter"      
NTB-kalenderen      
Facebook      
Twitter      
Pressemelding      
Kronikk/debattinnlegg      
Publisert 26. jan. 2015 13:47 - Sist endret 19. jan. 2017 14:57