Bestillingsrutiner for IKT-utstyr ved Klinmed

Her finner du Klinmeds retningslinjer for bestilling av IKT-utstyr.

Bestilling

Bestilling av IKT-utstyr til forsker- og sykehusnettene må tas via AHUS/OUS bestiller.

Bestillingsprosess

Regler for innkjøp

  • Alle innkjøp skal følge rammeavtaler mellom UiO og leverandører, samt Klinmeds retningslinjer for bruk av midler.
  • Innkjøp er bundet av Lov om offentlige anskaffelser.
  • Innkjøp skal begrenses til det mest hensiktsmessige utstyret for forskning, undervisning, formidling, og teknisk/administrativt arbeid.

Vurdering før bestilling av IKT-utstyr

  • For vurdering av hensiktsmessig IT-utstyr, kan Seksjon for systemdrift kontaktes for bistand på drift@klinmed.uio.no
  • Ved bestilling av lagringsutstyr er det viktig å sjekke med den juridiske eieren av datasettet om den valgte lagringsløsningen er tillatt, og at datahåndteringen er i samsvar med UiOs retningslinjer - Lagringsguiden
  • Noen programprodukter er basert på skytjenester, det vil si de benytter en tjeneste ute på internett for behandling og lagring av data. Dersom produktet inneholder en skytjeneste, er det viktig å ta stilling til om dette er tillatt. For å vurdere om skytjenesten i det aktuelle produktet er tillatt, må det sjekkes med listen over godkjente skytjenester ved UiO på følgende side: Skytjenester som er vurdert eller under vurdering
  • Gjenbruk av velfungerende IKT-utstyr blir prioritert fremfor innkjøp av nytt utstyr. Dette avgjøres i samråd med klinikkadministrasjonen og IKT innkjøp Klinmed.

Refusjonsregler og garanti

  • IKT-utstyr kjøpes inn via UiOs rammeleverandører og avtaler, ikke via refusjonsordninger.
  • Ved utstyr under garanti, undersøk reparasjonsmuligheter gjennom garantien først.
  • For oversikt over gjeldende garantier, kontakt innkjøpsavdelingen ved Klinmed.

Bestillingen må inneholde følgende informasjon

  • Navn på bruker og UiO brukernavn til den som skal disponere maskinen(e)
  • UiO kontostreng for betaling (Koststed og Delprosjekt)
  • Utleveringssted (Rikshospitalet, Ullevål eller Ahus)
  • Lokasjon (Rikshospitalet, Ullevål, Ahus, Aker, Radium, Gaustad, Campus SØR mfl)
  • IKT-utstyr en ønsker å bestille
  • Bekreftelse på at bestillingen er godkjent av klinikkens BDM.

Levering av IKT-utstyr

  • Maskiner som skal til Ullevål og Aker blir utlevert på Søsterhjemmet. 
  • Maskiner som skal til RH, Gaustad og Radiumhospitalet blir utlevert på RH.
  • Maskiner som skal til Ahus blir utlevert på Ahus.
  • Maskiner som skal til Campus SØR blir utlevert/sendt fra Ullevål.
  • MAC utleveres kun på Søsterhjemmet Ullevål.

Modellutvalg for PC og Mac

Modellutvalget finner du her

Dersom det er behov for en PC som ikke finnes i Klinmeds modellpark, kontakt gjerne lokal IT på Klinmed for rådføring for å finne en maskin/konfigurasjon tilpasset behovet.

Hjemmekontor

Instituttet bekoster/refunderer ikke hjemmekontor, herunder printer og toner, internett, datamaskin, stol, pult etc.

Det kan bestilles dokkingstasjon og ekstern skjerm til UiO-innkjøpte bærbare maskiner.

Internett og private abonnement

Klinmed refunderer ikke utlegg for private internett- og mobil-abonnement.

Ironkey

Klinmed bestiller ikke Ironkey.

For å bestille Ironkey, vennligst kontakt klinikkenes AHUS/OUS IKT-kontakt.

Publisert 1. juli 2015 10:35 - Sist endret 5. apr. 2024 12:23