Bestilling
Bestilling av IKT-utstyr til forsker- og sykehusnettene må tas via AHUS/OUS bestiller.
Bestillingsprosess
- Kontakt klinikkadministrasjonen for alle IKT-bestillinger - Innkjøpere og BDM ved Klinmed
- Ved usikkerhet om klinikktilhørighet, send epost til: innkjop@klinmed.uio.no
Regler for innkjøp
- Alle innkjøp skal følge rammeavtaler mellom UiO og leverandører, samt Klinmeds retningslinjer for bruk av midler.
- Innkjøp er bundet av Lov om offentlige anskaffelser.
- Innkjøp skal begrenses til det mest hensiktsmessige utstyret for forskning, undervisning, formidling, og teknisk/administrativt arbeid.
Vurdering før bestilling av IKT-utstyr
- For vurdering av hensiktsmessig IT-utstyr, kan Seksjon for systemdrift kontaktes for bistand på drift@klinmed.uio.no
- Ved bestilling av lagringsutstyr er det viktig å sjekke med den juridiske eieren av datasettet om den valgte lagringsløsningen er tillatt, og at datahåndteringen er i samsvar med UiOs retningslinjer - Lagringsguiden
- Noen programprodukter er basert på skytjenester, det vil si de benytter en tjeneste ute på internett for behandling og lagring av data. Dersom produktet inneholder en skytjeneste, er det viktig å ta stilling til om dette er tillatt. For å vurdere om skytjenesten i det aktuelle produktet er tillatt, må det sjekkes med listen over godkjente skytjenester ved UiO på følgende side: Skytjenester som er vurdert eller under vurdering
- Gjenbruk av velfungerende IKT-utstyr blir prioritert fremfor innkjøp av nytt utstyr. Dette avgjøres i samråd med klinikkadministrasjonen og IKT innkjøp Klinmed.
Refusjonsregler og garanti
- IKT-utstyr kjøpes inn via UiOs rammeleverandører og avtaler, ikke via refusjonsordninger.
- Ved utstyr under garanti, undersøk reparasjonsmuligheter gjennom garantien først.
- For oversikt over gjeldende garantier, kontakt innkjøpsavdelingen ved Klinmed.
Bestillingen må inneholde følgende informasjon
- Navn på bruker og UiO brukernavn til den som skal disponere maskinen(e)
- UiO kontostreng for betaling (Koststed og Delprosjekt)
- Utleveringssted (Rikshospitalet, Ullevål eller Ahus)
- Lokasjon (Rikshospitalet, Ullevål, Ahus, Aker, Radium, Gaustad, Campus SØR mfl)
- IKT-utstyr en ønsker å bestille
- Bekreftelse på at bestillingen er godkjent av klinikkens BDM.
Levering av IKT-utstyr
- Maskiner som skal til Ullevål og Aker blir utlevert på Søsterhjemmet.
- Maskiner som skal til RH, Gaustad og Radiumhospitalet blir utlevert på RH.
- Maskiner som skal til Ahus blir utlevert på Ahus.
- Maskiner som skal til Campus SØR blir utlevert/sendt fra Ullevål.
- MAC utleveres kun på Søsterhjemmet Ullevål.
Modellutvalg for PC og Mac
Dersom det er behov for en PC som ikke finnes i Klinmeds modellpark, kontakt gjerne lokal IT på Klinmed for rådføring for å finne en maskin/konfigurasjon tilpasset behovet.
Hjemmekontor
Instituttet bekoster/refunderer ikke hjemmekontor, herunder printer og toner, internett, datamaskin, stol, pult etc.
Det kan bestilles dokkingstasjon og ekstern skjerm til UiO-innkjøpte bærbare maskiner.
Internett og private abonnement
Klinmed refunderer ikke utlegg for private internett- og mobil-abonnement.
Ironkey
Klinmed bestiller ikke Ironkey.
For å bestille Ironkey, vennligst kontakt klinikkenes AHUS/OUS IKT-kontakt.