Status for gjennomføringen ved utgangen av juni 2013
Både den funksjonelle og den tekniske delen av gjennomføringsprosjektet er godt i gang.
Det er utformet en felles prosjektplan med milepæler og en kommunikasjonsplan er på plass.
Når det gjelder den funksjonelle og administrative siden av prosjektet har det blitt jobbet med følgende den siste tiden:
- OPA og ØPA har jobbet med rollebeskrivelser for de som har roller som attestanter og BDM (budsjettdisponeringsmyndighet)
- Tre enheter som skal pilotere de nye ordningene har også meldt seg:
- Institutt for litteratur, områdestudier og språk (ILOS, HF), Institutt for biovitenskap (IBV, MN) og fakultetsadministrasjonen ved Det juridiske fakultet.
- Disse tre enhetene skal pilotere både nye rutiner, roller mv samt det nye systemet for desentral datafangst og digital arbeidsflyt.
Pågående utvikling
De nye rollene innenfor bilagslønn er mer spesialiserte. Etter at vedtakene er gjennomført i hele organisasjonen vil det være færre aktører involvert i arbeidet med timelønnede og oppdragstakere enn det er per i dag, og de som fortsatt jobber med bilagslønn vil gjøre det innenfor større stillingsbrøker enn i dag.
I tillegg innebærer nærhetsmodellen at brukerne skal ha tilgang til support så nær dem som mulig, og det må derfor bygges opp en organisering rundt førsteledds support på alle deler av bilagslønn, både funksjonelt og teknisk, på alle enhetene før og under utrulling av nye rutiner, arbeidsprosesser og digitale systemer.
På den tekniske siden av prosjektet jobbes det med utvikling av følgende løsninger:
- Elektronisk innhenting av persondata
- Oppretting av kontrakter
- Godkjenning av kontrakter
- Godkjenning utbetalinger
- Digital arbeidsflyt
Videre prosess
Piloteringen av nye roller, arbeidsprosesser og nytt system for desentral datafangst og digital saksflyt er planlagt startet i siste kvartal av 2013.
Utrulling på hele UiO planlegges å skje gradvis i løpet av 2014.