Emneavklaring for innreisende utvekslingsstudenter

Hvert fakultets koordinator er ansvarlig for å organisere emneavklarings-prosessen på sitt fakultet.

Emneavklaringsprosess for UTV-studenter

Der det er behov for avklaring er det internasjonal koordinator på studentens fakultet som tar kontakt med den enheten der studenten ønsker emner. Hvis studenten ønsker emner på andre fakulteter, er det internasjonal koordinator som kontakter det fakultetet eller instituttet der studenten ønsker å ta emner.

SADM oppfordrer fakultetene til å se på søknader fra studenter som ønsker masteremner så tidlig som mulig. Enhetene kan bruke søknad samlebildet i FS fortløpende for å få oversikt over søknader og emneønsker. Se nettside om bruk av søknad samlebilde.

Viktig om emneavklaring:

  • Studenter som ikke er kvalifisert, eller som ikke kan ta de ønskede emnene av andre grunner, bør få beskjed per epost så tidlig som mulig om dette.
  • Seksjon for studiekvalitet vil gjerne ha beskjed om studenter som har søkt masternivå, men som ikke har dokumentert at de er kvalifisert for dette, før opptaket kjøres og opptaksbrevene lages.
  • Erasmus+ Learning Agreements bør ikke signeres for masteremner før det er avklart om studenten kan ta emnene som er satt opp.

Tidslinje for emneavklaring for UTV-INN HØST 2024

FRIST/PERIODE

HVA SKAL GJØRES

ANSVAR

Februar- april

Nominasjonsweb åpner 13. februar. Frist for nominasjon og søknad er 1. mai.

Fakulteter og enheter kan når som helst etter åpning begynne emneavklaringsprosessen for studenter er nominert og har søkt.

SK anbefaler å begynne med de som er avhengige av a ta spesielle emner (for eksempel på masternivå), eller som ønsker emner som fakultetet vet har strenge krav eller ikke er tilgjengelige, ol. Se FS-veiledninger for bruk av Søknad samlebilde og rapporter:

Fakulteter og enheter/avtaleeiere

SKSeksjon for studiekvalietet (SK) sender påminning med lenker til veiledninger noen dager før fristen.

Fortløpende frem til 1. juni (og helst før 6. mai).

Fakulteter og enheter er ansvarlig for koordinering av emneavklaring for alle som ligger på fakultetets studieprogram (feks. HFUTV, MNUTVMAS) (dvs. også for studenter på de sentrale UiO-avtalene):

  • Avklare emneønsker med emneleverandør ved eget eller ved andres fakultet.
  • Være i dialog med studentene om emner som ikke tilbys, emner med forkunnskapskrav som må være oppfylt, emner som ikke er på Studentweb, el. endringer det ikke har vært informert om tidligere.
  • Legge emner som er ok i studentens utdanningsplan.

OBS: Man trenger ikke kommunisere med emneleverandører og studenter når studenten ønsker emner de selv kan melde seg på når studentweb åpner (UTV-emner som finnes i Studentweb).

SK oppfordrer enhetene til å gå gjennom emneønskene til studenter som har søkt og som er avhengige av å få spesiell emner (for eksempel på masternivå), eller som ønsker emner med spesielle opptakskrav, så tidlig som mulig. Dette slik at studenter:

  • ikke får brev med opptak til masternivå hvis de ikke er kvalifisert
  • ikke kommer til UiO før de får beskjed om at de ikke får ta de emnene de er avhengige av i sitt studieprogram.

Avtaleeier/

Internasjonal

koordinator

Frist for nominasjon og søknad: 1. mai

Frist for nominasjon og søknadsfrist for innreisende studenter.

(Systemet vil være uoffisielt åpent til ca. 15. mai for sene nominasjoner og søknader).

OBS: Boligfristen er 1. juni

Partnere og nominerte studenter

Inntil ca. 7. mai

Bestille og importere S-nr, rydde i FS, sjekke engelskkrav for de som har det, kjøre rutiner etc., se årshjul

SK

Helst før 7. mai

Avklare emneønsker for studenter som har søkt masteremner. SK sender påminnelse til hver fakultetskoordinator dersom behov. SK går også gjennom søknadsalternativer vs. emneønsker slik at vi kan endre alternativ før studierettene kjøres, eller før Studentweb åpner.

Avtaleeier/

Internasjonal koordinator

Ca. 8. mai

Publisere tilbudsbrev og UDI-brev i Søknadsweb, informere studentene pr. epost om tilbud og praktiske ting rundt opptaket og opphold, bolig, studentweb osv. 

SK
Fra ca. 8.-13. mai Overføre studentene som har fått tilbud fra søknad samlebilde til utvekslingspersonbildet og kjøre studierett osv. for de som har snr (FS-rutine 159.001). SK
Fra ca. 8.-13. mai Enhetene fortsetter emneavklaring og kan nå bruke rapporter/data både fra opptaksmodulen og utvekslingsmodulen: http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/fs/veiledninger/utveksling/rapporter.html SK
Ca. 13. mai -> Kjøre rutiner som over for enkeltstudenter etter fristen.

SK

Ca. 13. mai -> Fakultetene kan sende epost til sine studenter med informasjon om emnepåmeldingsprosessen ved fakultetet, kontaktinfo, etc. Fakultetene
Senest 31. mai

Kjøre SQL/rutine for fritak for semesteravgift og realfagsprofil for MN-studenter (gjøres av DIG noen dager før StudentWeb åpner).

Se http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/fs/veiledninger/utveksling/studieretter.html

SK/DIG

4. juni (siden 1. juni er lørdag)

Studentweb åpner. Emnepåmelding første runde for de fakultetene som gjør dette i juni. Emnene må kunne velges i utdanningsplanene, dvs. UTV-emnekombinasjonene må være oppdaterte, og spesielle emner som er avklarte må være lagt inn. Se FS-veiledning: http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/fs/veiledninger/studieelementer/endre-emnekomb.html

Fakultetene

Juni Flere runder med emneopptak. Emneavklaring fortsetter. Fakultetene

4. juni - 1. september

Studentene foretar emnepåmelding i Studentweb, ev. med hjelp fra fakultetene. Svare på spørsmål om emner fra studentene (fortsatt), og kontakte studenter der det avklares at ønskede emner ikke kan tas.

Fakultetene/Avtaleeier

August

Emneopptaket  bør være ferdig innen emnepåmelding siste runde og før enkeltemnepåmelding som begynner i midten av måneden. Se emner med ledige plasser etter 10. august: https://www.uio.no/studier/emner/ledige-plasser/

Fakultetene
1. september Frist for emnepåmelding i Studentweb for høst 2024. Alle

 

 

Se også notat med utfyllende tekst (.docx) om rutinene, vedtatt i arbeidgruppen for IHR utveksling i oktober 2013 (krever innlogging). OBS: rutinen er noe endret etter 2013, bla. lager enhetene selv oversikt over sine studenter med utgangspunkt i FS som beskrevet over.

Publisert 8. feb. 2019 12:43 - Sist endret 3. mai 2024 15:19