Aktiviteter i Horisont 2020

De første utlysningene i Horisont 2020 har nå vært og fakultetets forskere har deltatt i flere prosjektsøknader.

ERC

Det europeiske forskningsrådet hadde frist for «starting grant» søkere 25. mars (ERC StG). Dette er stipend for unge, lovende forskere som avla doktorgraden for mellom 2 og 7 år siden. Det følger mye prestisje og midler med stipendiet, som også gir internasjonal synlighet.

Videre er antall ERC-stipend et kvalitetsstempel for vertsinstitusjonen. Fakultetet sendte til sammen 12 søknader fra 5 institutter, hvorav 3 søkere var kvinner. Det ble ekstra spennende i sluttspurten da det oppstod en feil i søknadsportalen, slik at forskerne ikke fikk sendt inn søknaden. Først fem timer før søknadsfristens utløp ble fristen utsatt med 2 døgn.

Marie Sklodowska-Curie actions (MSCA) – mobilitet

MSCA « Innovative Training Networks » (ITN) er EUs hovedprogram for strukturert doktorgradsopplæring, til fremme av eksellense og trening av en ny generasjon med kreative og innovative forskere. ITN vil bidra til fokus på karriereperspektiver innenfor akademisk og ikke-akademisk sektor gjennom internasjonal-, interdisiplinær- og tverrsektoriell mobilitet. En ITN er et prosjektsamarbeid med minst 3 deltakende organisasjoner, og det kan søkes om inntil 540 stipendiatårsverk.

MN sendte inn 3 ITN-søknader som koordinator med henholdsvis IBV, FI, og KI som vertsinstitutt til søknadsfristen 9. april. I tillegg er flere av våre forskere med som partnere i ITN-søknader fra andre institusjoner.

Samarbeidsprosjekter (samfunnsutfordringer eller konkurransedyktig næringsliv)

Dette er samarbeidsprosjekter der akademia, forskningsinstitutter og bedrifter jobber sammen for å løse konkrete problemstillinger. Selv om prosjektene er drevet av spesifikke utfordringer, utelukker det ikke god grunnforskning dersom den passer i sammenhengen.

Det er flere ulike søknadstyper og programmer for sammarbeidsprosjekter. Noen utlysninger har to-trinns søknader, med en mindre krevende søknad i første trinn, men de aller fleste ber om fulle søknader med én gang.

Fakultetets EU-team kjenner til to søknader som ble sendt inn til trinn 1 i henholdsvis samfunnsutfordringene Smarte, grønne og integrerte transportløsninger (SC4) og til Helse og demografisk endring (SC1) og hvor forskere ved MN er koordinator. Vi deltok også på ett forslag innenfor fremtidsteknologier (FETPROACT-2).

Hovedfristen for IKT programmet (LEIT-ICT) var 23. april og der var fakultetet med på flere søknader: To innenfor smarte nettverk og nye Internettarkitekturer, ett forslag innenfor cyber-fysiske systemer, og noen mindre prosjekter for støtteaktiviteter. Slike støtteaktiviteter er viktige da de gir oss gode muligheter for å påvirke innholdet i fremtidige utlysninger. Dessverre koordinerer vi ingen IKT-forslag denne runden.

Andre aktiviteter

EU-teamet ved fakultetet arrangerer i samarbeid med Norges Forskningsråd et informasjonsseminar om mulighetene for forskningsprosjekter innen Horisont 2020 første torsdag hver måned. Da stiller de fra Forskningsrådet som er Norges kontakter for hvert program og informerer om sitt program og svarer på våre spørsmål. Så langt har vi hatt ett seminar om Forskningsinfrastruktur 6. mars og ett om Helse og Inkluderende samfunn 3. april. Det blir ikke seminar 1. mai, og 5. juni blir tema Energi.

Vi krysser fingrene for alle våre søkere og håper på en god start i det nye rammeprogrammet!

Emneord: ERC, Marie Sklodowska-Curie actions, Forskning, EU, Horisont 2020, Samarbeidsprosjekter Av Ingse Noremsaune
Publisert 24. apr. 2014 20:14 - Sist endret 25. nov. 2015 11:56