Rutiner ved ansettelse i førsteamanuensisstillinger - Det juridiske fakultet

Hensikten med rutinebeskrivelsen er å gi alle parter en god forståelse av ansettelsesprosessen og tydeliggjøre rollefordelingen. God planlegging av ansettelsesprosessen er viktig for å sikre forankring i fakultetsledelsen og effektiv gjennomføring.

Før stillingen lyses ut

Fakultetets budsjett, stillingsplan og faglig prioriteringer vil gi føringer på utlysning av stillinger.

1. Innstillingsorganet oversender et notat med ønske om stillingsutlysning til dekanatet

Hvilken informasjon dekanatet trenger finner du i denne malen.

Hvem som er innstillingsorgan finner du i denne oversikten.

Dekanatet kvalitetssikrer at faginnretningen er i tråd med fakultetets og instituttets forsknings- og undervisningsbehov og det er budsjettdekning for stillingen, og godkjenner at stillingen lyses ut på vilkårene i notatet.

Dekanen fastsetter lønnsspenn i kunngjøringen.

Dekanen oppnevner bedømmelseskomite (og eventuell sorteringskomite) basert på forslaget fra innstillingsorganet. Dekanen kan etter diskusjon i instituttledermøte oppnevne stående bedømmelseskomiteer/komiteledere som fungerer for en lengre periode. Medlemmer av dekanatet skal normalt sett ikke delta i bedømmelseskomiteer til faste stillinger.

2. Utforming av endelig kunngjøringstekst

Innstillingsorganet oversender endelig forslag til kunngjøringstekst til personalkonsulent.

Forslaget baseres på fakultetets mal for kunngjøringstekster. Dersom det er ønskelig å fravike malen må dette begrunnes.

3. Godkjenning av kunngjøringstekst

 ITU fatter endelig vedtak om godkjenning av kunngjøringstekst. Personalkonsulent oversender saken.

4. Oversendelse til tjenestemannsorganisasjonene

Tjenestemannsorganisasjonene har drøftingsrett på lønnsspenn og skal ha tre hele arbeidsdager med mulighet til å kreve drøftinger

5. Publisering av kunngjøringstekst

Personalkonsulent legger teksten inn i rekrutteringssystemet og publiserer kunngjøringen med søknadsfrist i henhold til tidsplan. Søknadsfristen skal være minimum fire uker.

Etter søknadsfrist

1. Hvis sorteringskomite (hvis ikke, se neste punkt)

Om man vil bruke sorteringskomité må dette framgå klart av kunngjøringsteksten.

Innstillingsorganet utformer en kort beskrivelse av sorteringskriteriene.

Sorteringskomiteen oppnevnes av dekanen.

Personalkonsulent gir sorteringskomiteen tilgang til alle søknader og sørger for at de får tilsendt oppnevningsbrev og relevant regelverk.

Sorteringskomiteens vurdering sendes til alle søkerne. Utvalgte søkere bes samtidig om å sende inn vitenskapelige arbeider innen frist på 1-2 uker.

Det er ikke anledning til å komme med merknader til sorteringskomiteens vurdering før den vitenskapelige bedømmelsen foreligger, da bedømmelseskomiteen har mulighet til å inkludere flere søkere enn sorteringskomiteen har anbefalt.

2. Oppnevningsbrev og oversendelse til bedømmelseskomiteen

Dekanen oppnevner bedømmelseskomiteen.

Personalkonsulent sender oppnevningsbrev, sørger for at komiteen har tilgang til alle søknader og relevant regelverk og avklarer at alle komitemedlemmene er habile.

Personalkonsulent informerer alle søkere om sammensetning av bedømmelseskomiteen.

3. Bedømmelsen

Komiteens leder har ansvaret for å kontakte de andre, sette i gang arbeidet og at bedømmelsen leveres innen fristen på tre måneder.

Komiteen jobber som et faglig uavhengig utvalg. Mens arbeidet med bedømmelsen pågår bør komiteen ikke diskutere saken med utenforstående, unntatt for å avklare spørsmål om regelverk og formaliteter.

Ved behov kan dekanen oppnevne en eller flere spesialsakkyndige som supplerer komiteen.

Utvalget avgir en felles bedømmelse. Om det er dissens i utvalget skal begrunnelsen for de ulike standpunktene framgå i bedømmelsen.

Den vitenskapelige bedømmelsen gir et grunnlag for videre behandling i fakultetets organer, men er ikke bindende.

Etter at bedømmelsen foreligger

1. Bedømmelsen sendes til søkerne

Personalkonsulent mottar bedømmelsen fra komiteen. Bedømmelsen sendes dekanat og den aktuelle instituttleder/kontorsjef til orientering.

Alle søkerne får 14 dagers frist til å komme med merknader til bedømmelsen. Merknader oversendes normalt til bedømmelseskomiteen, og komiteen har mulighet til å komme med et tilsvar. Dersom det er tvil om merknadene bør sendes til komiteen avgjøres det av leder av innstillingsorganet.

Er det merknader som påpeker feil ved saksbehandlingen som kan ha påvirket resultatet skal personalkonsulent varsle sekretær for universitetets sentrale ansettelsesutvalg (AU) slik at de kan utøve sin tilsynsfunksjon.

Universitetet i Oslo praktiserer meroffentlighet på vitenskapelige bedømmelser etter at merknadsfristen er ute og eventuelle spørsmål er avklart fra fakultetets side.

Personalkonsulent sender samtidig bedømmelsen til fakultetets Likestillings- og mangfoldsutvalg til orientering.

2.  Hvis prøveforelesninger (hvis ikke, se neste punkt)

Innstillingsorganet oppnevner en egen gruppe som vurderer prøveforelesningene. Dekanatet bør være representert, fortrinnsvis ved studiedekanen. Studentene bør også være representert i gruppen.

Både søkerne og de som vurderer forelesningene bør få utdelt et kort notat om vurderingskriterier og målgruppe.

Ved organisering av prøveforelesning bør det legges vekt på å få til en ramme som gjør at det ligner på en vanlig undervisningssituasjon.

3. Intervjuer

Hensikten med intervjuer er todelt:

  • å vurdere søkerens personlige egnethet for stillingen
  • å avklare forventninger fra begge sider – til stillingen og stillingsinnehaver

Innstillingsorganet oppnevner en gruppe til å gjennomføre intervjuene. Dekanatet skal være representert, fortrinnsvis ved studiedekanen. En representant for tjenestemannsorganisasjonene bør også være til stede.

Det skrives referat fra intervjuene.

4. Referanseintervjuer

Hensikten med referanseintervjuer er å undersøke om inntrykket man har fått av søkeren så langt i prosessen stemmer overens med tidligere erfaringer, og eventuelt om det er andre forhold arbeidsgiver burde være klar over.

Referanseintervjuene bør gjennomføres av en leder som har deltatt i intervjuene. En kort oppsummering av hovedinntrykkene fra referanseintervju skrives inn i intervjureferatet.

Hvis det framkommer forhold som bør undersøkes nærmere i referanseintervju er det mulig å innkalle søkeren til et annengangsintervju.

 

Innstilling

Innstillingsrådet for vitenskapelige ansatte (IVA) er innstillingsorgan der stillingen ikke er tillagt en grunnenhet.

Der stillingen er tillagt en grunnenhet ligger innstillingsmyndigheten på instituttet. Instituttleder oppnevner en innstillingsgruppe der studiedekanen skal være representert, dersom ikke innstillingsmyndigheten er lagt til instituttstyret.

Innstillingsorganet skal foreta en helhetsvurdering og rangere søkerne som er best kvalifisert til stillingen. Vurderingen skal være basert på kriteriene i kunngjøringsteksten og UiOs retningslinjer. Innstillingsorganet skal vurdere likestillingshensyn.

Det skal som hovedregel innstilles minst tre søkere i prioritert rekkefølge.

Innstillingsorganet fremmer forslag til vedtak til ansettelsesorganet.

Ansettelse

1. Ansettelsesvedtak

ITU fatter endelig ansettelsesvedtak.

ITU skal påse at saksbehandlingen har vært forsvarlig og likestillingshensyn er ivaretatt.

ITU skal ikke overprøve den faglige vurderingen av søkernes kvalifikasjoner, men skal påse at vurderingen er gjort basert på kriterier i kunngjøringen og UiOs retningslinjer.

ITU kan sende saken tilbake og etterspørre mer informasjon hvis de mener saken ikke er tilstrekkelig opplyst til å treffe vedtak.

ITU kan bare vedta ansettelse av søkere som er innstilt. I visse tilfeller kan ITU fatte vedtak som ikke er i tråd med rangeringen i innstillingen. Dette er spesielt der ITU er uenige i bedømmelsesnormen som er lagt til grunn eller vektleggingen av ulike kvalifikasjoner

2. Kontrakt

Dekanen fastsetter lønn innenfor lønnsspennet i kunngjøringsteksten etter forslag fra instituttleder.

Instituttleder/kontorsjef avtaler tidspunkt for første arbeidsdag.

Personalkonsulent utformer kontrakten.

3. Etterarbeid

Personalkonsulent gir beskjed til alle søkere om at stillingen er besatt og avslutter saken i arkiv og rekrutteringssystem. Personalkonsulent sørger for at studieseksjonen og forskningsrådgiver får informasjon om ansettelsen for registrering i Aura (timeregnskap) og oversikt over opptjening av forskningstermin. Personalkonsulent registrerer om den ansatte har oppnådd pedagogisk basiskompetanse og eventuelt frist for når dette skal være oppnådd.

4. Mottak av nyansatt

Følges opp på instituttnivå.

Publisert 31. aug. 2016 15:43 - Sist endret 18. nov. 2020 21:24