Veiledning for opptak av forelesninger med Panopto

Forutsetter at lærer har laget Zoom-lenke og lagt i Timeplanen.
Opptak i auditorier gjøres i Panopto.
Zoom skal normalt ikke brukes til opptak i auditorier. Ved hybrid undervisning f.eks. hjemmefra kan det være enklere å gjøre opptak i Zoom, og så laste opp opptaket i Panopto etterpå.

Ved samtidig bruk av Zoom og Panopto på Windows må man ta hensyn til at Windows ikke kan behandle video fra et kamera (f.eks. video av foreleser) med Zoom og Panopto samtidig. Video fra skjerm og lyd kan behandles av begge programmene samtidig uten problemer.

Mer generell brukerdokumentasjon er tilgjengelig på nettsidene for Panopto-tjenesten, med en egen side for undervisere på medisin.

Oslo (Ullevål / Rikshospitalet)

  1. Start opp anlegget ved å trykke på touchskjermen på kateter.
  2. Logg inn på UiO-pc. Høyre skjerm viser ditt skrivebord/desktop.
  3. Logg inn i TP og finn forelesningen i fagpersontimeplanen. Der er det en liten videoknapp (filmsymbol) rett etter emnekoden som går til Panopto-mappen for emnet. Trykk på denne. 
  4. Trykk på Create knappen oppe til venstre i Panopto-mappen. Velg Panopto for Windows.
  5. Programmet starter etter noen sekunder (noen ganger må man trykke en ekstra knapp for å åpne det første gangen).
    Folder feltet skal nå vise at opptaket vil skje til Panopto-mappen for emnet.
    Gi opptaket et beskrivende navn som ikke er for langt i Name feltet.
  6. Sett Video til None under Primary Sources i venstre del av skjermbildet.
    Kameraet vil da være ledig slik at det kan brukes av Zoom når Zoom startes etterpå.
    Panopto hybrid med None
  7. Velg lydkilde på linjen under i Audio slik at lyden kommer fra mikrofonen som brukes i auditoriet. Test lydnivå i Panopto for Windows (grønt utslag).
  8. Velg skjerm for opptak i Panopto i høyre del av Panopto for Windows skjermbildet. Det anbefales å krysse av for Enable screen capture for å se hva som tas opp. Skjermen som skal tas opp er den som er tom, som vil være den til venstre.
  9. Åpne PowerPoint-filen. Skjermbildet viser PowerPoint-presentasjonen startet på venstre skjerm.
    Klart til å starte Zoom
  10. Åpne Zoom og start Zoom-møtet. Det er venstre skjerm som skal deles og som vises på projektoren.
  11. Start opptak fra Panopto for Windows ved å trykke på Record knappen.
  12. Stopp opptaket når undervisningsaktiviteten er ferdig.
    Opptaket lastes opp fortløpende mens det pågår, så det vil normalt ikke være lenge å vente etterpå før opplastingen er ferdig.

Skal du veksle mellom PowerPoint og f.eks andre programmer eller nettsider? Minimer eller legg ned PowerPoint og dra det du ønsker å vise til den venstre skjermen.
 

Auditoriet på Akershus universitetssykehus

  1. Start opp anlegget ved å trykke på touchskjermen på kateter og velg START. Velg så PC LAPTOP. Anlegget bruker ett minutt på å starte opp.
  2. Velg PC UIO både under «Kilde» og «Kamera og mik til:»
  3. Logg inn på UiO PC.
  4. Logg inn i TP og finn forelesningen i fagpersontimeplanen. Der er det en liten videoknapp (filmsymbol) rett etter emnekoden som går til Panopto-mappen for emnet. Trykk på denne. 
  5. Trykk på Create knappen oppe til venstre i Panopto-mappen. Velg Panopto for Windows.
  6. Programmet starter etter noen sekunder (noen ganger må man trykke en ekstra knapp for å åpne det første gangen).
    Folder feltet skal nå vise at opptaket vil skje til Panopto-mappen for emnet.
    Gi opptaket et beskrivende navn som ikke er for langt i Name feltet.
  7. Sett Video til None under Primary Sources i venstre del av skjermbildet.
    Kameraet vil da være ledig slik at det kan brukes av Zoom når Zoom startes etterpå.
    Panopto hybrid med None
  8. Velg lydkilde på linjen under i Audio slik at lyden kommer fra mikrofonen som brukes i auditoriet (Scarlett 2i2 USB). Ta på deg hodebøylemikrofonen og ta en lydsjekk i Panopto for Windows (grønt utslag).
  9. Velg skjerm for opptak i Panopto i høyre del av Panopto for Windows skjermbildet. Det anbefales å krysse av for Enable screen capture for å se hva som tas opp. Skjermen som skal tas opp er den som er tom, som vil være den til høyre.
  10. Åpne PowerPoint-filen (og sørg for at den er på venstre skjerm og minimer den).
  11. Åpne Zoom og start Zoom-møtet. Det er høyre skjerm som skal deles og som vises på projektoren.
  12. Sjekk at følgende mikrofon og høyttaler er valgt: 
    Microphone = Scarlett 2i2 USB 
    Speaker = ATL 1080P 2CH (Intel ® Display Audio)
      
    Ta en lydsjekk i Zoom (fortsatt med hodebøylemikrofonen):
    Klikk på pil opp, til høyre for Mute knappen.
    Velg så «Test Speaker & Microphone».
  13. Start opptak fra Panopto for Windows ved å trykke på Record knappen.
  14. Stopp opptaket når undervisningsaktiviteten er ferdig.
    Opptaket lastes opp fortløpende mens det pågår, så det vil normalt ikke være lenge å vente etterpå før opplastingen er ferdig.

Skal du veksle mellom PowerPoint og f.eks andre programmer eller nettsider? Minimer eller legg ned PowerPoint og dra det du ønsker å vise til den høyre skjermen.

Kontaktinformasjon teknisk brukerstøtte

Rikshospitalet

Birgit Skjelvik, 22 85 99 00, drift@klinmed.uio.no

Ullevål sykehus

Eric Erlingsson, 22 85 99 50, drift@klinmed.uio.no

Akershus universitetssykehus

André Øien, 67 96 88 44, drift@klinmed.uio.no

Helsam - Auditoriet Fredrik Holst hus

Morten Ariansen, 90 16 22 30, it-hjelp@helsam.uio.no

Helsam - Forskningsveien

Mads Lomholt, 22 84 00 90, it-hjelp@helsam.uio.no

IMB - Domus Medica

Trond Farestveit Erstad, 22 85 12 20, it-hjelp@basalmed.uio.no

Publisert 18. feb. 2022 11:00 - Sist endret 24. jan. 2024 20:40