FS-møte 10. desember 2018

Frist for ønsker: 30. november.  Send inn skjema

Saker

1. T.o. Ønske 25/2018: Nytt FS-API: ønske om nytt felt for felles undervisning på enhetsnivå  Ønsket av AF. Sendt Unit 18.10.2018.
  2. Ønske 26/2018: Vise kand.nummer i rapport 579.003 ikke -ferdigbehandlede begrunnelse- og klagesaker. Ønsket av UV. Se RT#3176376.
    Referat: Ønsket ble ikke prioritert.
  3. Inndragning av programstudierett og krav om forhåndsvarsel i forvaltningsloven § 16. Hvilke av fakultetene sender forhåndsvarsel før vedtak om inndragning? Hvilke FS-problemer støter de fakultetene på som ikke sender forhåndsvarsel?
    Referat: Det medisinske fakuletet sender forhåndsvarsel på medisinstudiet og på bachelorprogrammet. Fakultetene kom en del innspill, se oppdatert saksnotat i lenken over. Avdeling for studieadministrasjon oppdaterer FS-veiledningen for inndragning av studieretter.
  4. Automatisk overføring av resultater til vurderingsprotokoll.
    Ny rutine (menyvalg Rutine - Protokoll) som  foretar automatisk overføring til protokoll av meldinger som er klarert for overføring. Dette forutsetter at det på vurderingskombinasjonen er angitt verdi J for "Resultatimport til protokoll". Rutinen er laget for resultater som importeres fra sensursystemer, men kan også benyttes for emner der sensur registreres manuelt i FS. Når sensur tilbakeføres til FS får resultatene nå automatisk "KO". Rutinen tar med alle resultater med "KO" (forutsatt at "Resultatimport til protokoll: J" er valgt på vurderingskombinasjonen.
    Skal vi aktivere denne jobben på UiO? Emner som ikke ønsker slik automatikk lar det stå "Resultatimport til protokoll" = N på vurderingskombinasjonen det gjelder.
    Referat: Ønske fra fakultetene om at UiO aktiverer jobben, med korte mellomrom, eksempelvis hvert femte minutt. AF/SSD Tester funksjonaliteten og oppdaterer veiledninger før aktivering. Forslag om at J-en vises i vurderingsenhet samlebilde, men ikke endres der. Dette for gjøre det mindre sannsynlig at noen overser at emnet har Resultatimport til protokoll = J.
  5. Anbefalte studieløp/planforslag i FS. OK å slette alle sammen?
    Referat: Lena sender ut lister til hvert fakultet, slik at fakultetene har et vurderingsgrunnlag for å svare.
  6. Status ny integrasjon fra FS til Canvas. Registrering av und.enhet og und.akt.
    Referat: MN: Veiledningene bør inneholde lenker til relevante systemer som påvirkes av de samme bildene. Undervisningsenhet og undervisningsaktivitet - kobling til TP.
    JUS: Lurer på hvilke FS-felt man henter navn fra. Ønsker seg dokumentasjon på dette.
  7. T.o. Nytt brev til KD 19.09.2018 om personnr. (5 siffer) på karakterutskrifter og vitnemål. Vi melder fra så snart KD svarer. Fortsatt gjelder at ansatte på UiO ikke skal sende ut karakterutskrifter og vitnemål med fullt fødselsnummer (11 siffer) på e-post og liknende.
  8. T.o. MN-fakultetet inngår fra våren 2019 i fellesløsningen med Enkeltemneopp.= J for enkeltemneopptak. I den forbindelse er rundt 50 000 studieretter i REALFAG/REALMAS satt til "utgått". Info til studenter om endringen.
  9. T.o. FS/Tableau nyhetsbrev sendt ut siden forrige møte: Brev 7 (30.11.2018) om foto av studenter i Fagpersonweb.

Eventuelt

a) Spørsmål fra Det medisinske fakultet: Vi har oppdaget at det er kommet en ny funksjonalitet som gjelder registrering av sensur etter klage i student vurdering samlebilde. Er dette noe som vi skal ta i bruk? Har sett litt på det i FS-demo, og det virker ikke helt intuitivt.
Referat: Når resultat er registrert i klagebildet og klagen er satt til "Ferdigbehandlet: J", vil også klageresultater tas med i rutinen beskrevet i punkt 4 over. På sikt vil klagesensur fra Inspera tilbakeføres til klagebildet. Dette er bakgrunnen for at dette har kommet. AF/SSD tester denne funksjonaliteten og oppdater veiledninger. Det er funnet noen visningsfeil som meldes inn til Unit. Etablerte rutiner for registrering av klage kan følges inntil videre.

b) Info til ulike nettverk. AF skal ikke være redde for å sende ut samme informasjon til forskjellige nettverk. Det er ikke alltid informasjonsflyten mellom nettverkene er optimal.

Publisert 28. mai 2018 09:47 - Sist endret 2. aug. 2019 12:43