Retningslinjer for håndtering av gule saker

Klager på læringsmiljøet vil kunne omfatte svært ulike saker, fra det enkle og konkrete til større og mer kompliserte saker. Enkelte henvendelser vil gjelde flere studenter, andre enkeltstudenter. Videre vil noen henvendelser gjelde de fysiske omgivelsene, mens andre gjelder mellommenneskelige relasjoner.

Det viktigste er at studentene som melder fra om negative forhold ved UiO opplever at saken blir tatt på alvor ved at saken undersøkes og avdekkede forhold søkes utbedret. Hvis dette ikke er mulig må studenten få dette forklart.

Mottak

  • Vurder sakens alvorlighetsgrad og hvem som er ansvarlig for læringsmiljøet hvor saken gjelder.
  • Hvis saken omhandler alvorlige kritikkverdige forhold skal den behandles etter prosedyre for varsling.
  • Vurder om saken eventuelt skal unntas offentlighet i ePhorte.
  • Saken skal bare knyttes til studentens navn om denne vurderes å være part i saken.
  • Vurder om det er behov for en samtale med studenten for å kartlegge sakens karakter før den videresendes til behandlende enhet.
  • Ved innkalling til kartleggingssamtale skal studenten opplyses at han/hun kan ha med seg en person. For eksempel en medstudent eller Studentombudet (i vanskelige saker)
  • Påse at ansatte som får videresendt en sak kjenner til prosedyrene for oppfølging av studenthenvendelser gjennom Si fra systemet.
  • Gi alltid studenten bekreftelse på mottatt sak og eventuelt videre saksgang, med mindre saken er meldt inn anonymt.

Behandling

  • Innhent informasjon, konsulter parter og behandle saken uten ugrunnet opphold.
  • I enkelte tilfeller vil det være behov for å fatte vedtak knyttet til den enkelte klagesaken. Dette innebærer at når en sak mottas, skal den journalføres, og forholdet til offentlighetsloven vurderes. I slike saker skal saksbehandlingen skje etter reglene i forvaltningsloven.
  • Parter i saken skal holdes informert om videre saksgang og sakens utfall.
  • Benytt ved behov aktuelle bistandspersoner, ressursgrupper på fakultet/ sentralt eller SiO for råd og veiledning. Se ressursgrupper.
  • Involver kun personer som er relevant for at saken kan løses.
  • Vurder om saken bør bringes frem for LAMU, råd eller utvalg.
  • Registrer saksdokumenter i ePhorte fortløpende. Jfr. Oversikt over saksdokumenter i ePhorte.

Avslutning

  • Studenten informeres om sakens utfall hvis innmelder anses å være en part i saken.
  • Tiltak/ løsning beskrives og legges i saken før den avsluttes

Rapportering

  • Oversikt over antall og type læringsmiljøsaker skal inngå i årlig virksomhetsrapportering 3. tertial.
  • Avsett tid i januar til å innhente en samlet oversikt over fakultetets læringsmiljøsaker. Dette gjelde saker som er innmeldt muntlig eller skriftlig, samt læringsmiljøsaker fremmet av studenttillitsvalgte i LAMU eller andre lokale organ/ utvalg.
  • Samlet oversikt over innkomne nettskjema hentes ut under «se resultater» i nettskjema-administrator.
Publisert 13. mars 2013 14:10 - Sist endret 4. sep. 2019 12:10