Fakultetsnytt uke 39

UiO har lansert GPT UiO, en UiO-utviklet tjeneste som lar deg bruke OpenAIs ChatGPT innenfor kravene UiO og lovverket setter til personvern og sikkerhet.

Personer som strekker armene i været og jubler.

Hurra! Utviklerne i teamet bak GPT UiO feirer lanseringen. Foto: UiO.

Dekanvalg: Valgmøte 25. september

Ragnhild Hennum og medkandidatene presenterer plattformen for dekanperioden 2024-2027 på et valgmøte for studenter og ansatte 25. september.

Tid og sted: 25. september kl. 12.30 i Auditorium 1, Domus Juridica.

The Dean election: Election meeting 25 September

Ragnhild Hennum will present her team and electoral platform for the 2024-2027 term in an election meeting for students and employees on 25. September.

Time and place: 25. September 12.30 in Auditorium 1, Domus Juridica.

UiO har lansert GPT UiO

IT-avdelingen ved Universitetet i Oslo har siden før sommeren jobbet med å utvikle en egen GPT-basert tjeneste for UiO. Nå er tjenesten GPT UiO endelig tilgjengelig for studenter og ansatte ved UiO!

Les om hvordan du kan bruke tjenesten og hvilke sikkerhetsmessige hensyn IT-avdelingen har tatt i utviklingen av GPT UiO.

Er det greit at stater håndhever internasjonale regler på egenhånd?

Jørgen Sørgard Skjold ved Institutt for offentlig rett har forsket på mottiltak, et konsept i folkeretten som har vært lite belyst i nyere rettsvitenskapelig forskning.

Les om forskningen hans på fakultetets nettsider.

Portrettbilde av mann som smiler, bøker i bokhyller i bakgrunn
Jørgen Sørgard Skjold ble tidligere i år tildelt H.M. Kongens gullmedalje for sin ph.d.-avhandling. Foto: UiO.

Ny rådgiver i kommunikasjonsseksjonen

Bli kjent med Sigrun Sæbø Åland!

Redusert kapasitet på parkeringen bak Historisk museum

Mandag 25. september - 27. september vil det være redusert kapasitet på UiOs parkering bak Historisk museum. Det skal utføres arbeider på vinduer og en lift må ha plass langs fasaden til Historisk museum. Det settes opp byggegjerder for dette. Øvrige parkeringsplasser som ikke er sperret med byggegjerder kan benyttes.

Oppstart av nytt prosjekt om energirett: ELAWNET

Gjennom "ELAWNET"-prosjektet (2023-2027) vil Universitetet i Oslo utvikle forskningsaktiviteter om utforming av kraftmarkedet og rettferdig energiomstilling under netto null-utslippsmål. Prosjektet ledes av Avdeling for energi- og ressursrett i samarbeid med Forskningsgruppen i naturressursrett. Prosjektet sikter på å fremme nettverksaktiviteter og involverer norske og internasjonale forskere med spesialisering innen energirett, samt tverrfaglig forskning. Prosjektleder er professor Cathrine Banet

Se prosjektsiden på engelsk og meld deg på nyhetsbrevet.

Husk fristen for Universitetsforlagets læremiddelstipend!

Vektorillustrasjon av smarttelefon og bøker i bakgrunn.
Om du er blant vinnerne, får du også utgivelseskontrakt med forlaget og god redaksjonell støtte underveis. Foto: Colourbox.

Har du en god idé til et digitalt læremiddel eller en lærebok som mangler i faget ditt? Da bør du søke Universitetsforlagets læremiddelstipend!

Hvert år deler Universitetsforlaget ut et stipend til ett eller flere lovende og nyskapende læremiddelprosjekter. I år er potten på hele 300 000 kroner.

Les mer om søknad og krav til prosjektbeskrivelse på Universitetsforlagets nettsider.

Søknadsfristen går ut 1. oktober 2023.

Kommende arrangementer i Domus Bibliotheca

11:00, Domus Bibliotheca
08:00, Domus Bibliotheca

Disputaser

Pr. i dag er det ingen annonserte disputaser

Rektors blogg

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Ingen ledige stillinger.

Teknisk-administrative stillinger

Ingen ledige stillinger.

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

• Det finnes allerede måter å kontrollere for UU i ulike programmer: i Canvas er tilgjengelighetsknappen ikonet med mennesket på. Se figur 1. I Microsoft 365 programmene kan man sjekke tilgjengelighet via et menneskeikon nederst til venstre i dokumentet, se figur 2 og 3.
Publisert 25. sep. 2023 08:18 - Sist endret 25. sep. 2023 12:34