Fakultetsnytt uke 43

Fakultetsbloggen Retten i samfunnet er lansert!

Kvinne sitter ved pc og smiler mot kamera.

Forskningsdekan Vibeke Blaker Strand er redaktør for bloggen "Retten i samfunnet". Foto: Silje Naranjo/UiO.

Første blogginnlegg er ute

Retten i samfunnet er skapt som en en formidlings- og diskusjonsarena for forskere, og er offentlig tilgjengelig for alle interesserte. I det første blogginnlegget, publisert av redaktør og forskningsdekan Vibeke Blaker Strand, kan du lese om hvorfor denne bloggen kan være å foretrekke som formidlingsarena fremfor andre norske medier.

UiO er nominert som finalist til Anskaffelsesprisen 2023!

Anskaffelsesprisen er en pris DFØ deler ut til en virksomhet som utmerker seg i arbeidet med å gjøre mer bærekraftige anskaffelser. Innkjøpsseksjonen ved UiO melder at det var hele 25 kandidater til prisen, og at UiO nå er blant en av de seks finalistene.

Det er spesielt pilot- og samarbeidsprosjektet Bærekraftig catering ved Institutt for privatrett og innkjøpsavdelingen ved UiO sentralt, som har bidratt til denne nominasjonen.

Vinneren kåres under DFØs Anskaffelseskonferanse den 31. oktober på Radisson Blu Hotel i Oslo.

Menneskerettighetserklæringen fyller 75 år

Norsk senter for menneskerettigheter inviterer i den anledning til en markering med FNs høykommissær for menneskerettigheter, Volker Türk, som hovedtaler. Temaet for arrangementet ser på hvilke menneskerettighetsutfordringer FN i dag står overfor, og fremtidige utfordringer. Flere aktører med innspill på menneskerettighetsdiskusjonen, vil delta i en paneldiskusjon.

Arrangementet vil bli streamet.

Tid og sted: 24. oktober kl. 13:30-15:00 i Domus Bibliotheca.

Portrettbilder av fem personer etter hverandre.
Blant arrangementets deltagere er: (f.v.) Nina Reiners, Boris Tadiwanashe, Catharina Bu, Volker Türk og Aili Keskitalo. Foto: UiO.

CELL har opprettet et nyhetsbrev på For ansatte-siden

Nå kan du følge med på hva som skjer på CELL hver uke gjennom For ansatte-sidene på fakultetet

Tullinsamarbeidet bekymret for Ring 1-prosjektet

Tullin.no uttrykker i en nyhetssak store bekymringer for Ring 1-prosjektet som er planlagt å starte fra våren 2024 og i tre år fremover. Tullins bekymringer omfatter i hovedsak for næringsliv og kulturutviklingen i området. Prosjektet innebærer blant annet å senke Hammersborgtunnelen og utvide den mot øst som et tiltak for å sikre det nye regjeringskvartalet.

Universitetet i Oslo er en av medlemmene i Tullinsamarbeidet, og fra og med neste år kan det ventes at både offentlig kommunikasjon og kulturliv i området påvirkes av nedstengningen og byggearbeidene som følge av Ring 1-prosjektet.

eID i offentlig forvaltning: Sårbarhet, risiko og løsninger

Forskningsprosjektene Digital velferdsstat og Samfunnssikkerhet og digitale identiteter (SODI) inviterer til seminar i Domus Blbliotheca! Ulike aktører fra eksternt hold vil reise ulike typer problemer privatpersoner og offentlige forvaltning kan oppleve ved bruk av eID. Seminaret retter fokus på risiko og sårbarhet ved bruk av eID, og hvordan man kan utvikle sikre og brukervennlige løsninger.

Arrangementet krever påmelding.

Tid og sted: 27. november kl. 13:00-16:00 i Domus Bibliotheca.

Kronikk: Å betrakte kunsten etter hærverket

Forskningsrådgiver ved fakultetet og Uniforum-skribent, Jenny Graver, har skrevet en kronikk om kunsten i Domus Juridica.

Les Gravers tanker rundt kunsten, både før og etter hærverket som fant sted 29. august 2023.

Rettens dag i Høyesterett

rød bygning, blå himmel, høstdag
Studentorkesteret ved Det juridiske fakultet, Corpsus Juris, åpner dagen med å spille utenfor Høyesteretts hus. Foto: Lars Mæhlum. Lisens: CC BY SA 3.0.

Lørdag 28. oktober inviterer Høyesterett til åpent hus i anledning av Rettens dag. Det blir omvisninger og foredrag med høyesterettsdommerne Ingvald Falch og Cecilie Østensen Berglund

Se mer om arrangementet på Domstol.no.

Tid og sted: 28. oktober kl. 11:15 - 14:00 på Høyesteretts plass 1, Oslo.

Kommende arrangementer i Domus Bibliotheca

14:00, Domus Bibliotheca
16:15, Helga Engs hus, aud. 2

Disputaser

11:15, Gamle festsal, 1. etg. Domus Academica og via zoom

Rektors blogg

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Ingen ledige stillinger.

Teknisk-administrative stillinger

Ingen ledige stillinger.

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

Publisert 23. okt. 2023 11:54 - Sist endret 24. okt. 2023 08:43