Fakultetsnytt uke 50

Ikke gå glipp av det siste seminaret ved UiO under Oslo Peace Days, som setter søkelys på krig og konflikt, og hvordan dette kan prege menneskeheten i fremtiden.

Foto av ruinener etter bombeangrep i Gaza, mennesker leter etter overlevende. Blå tekstboks til venstre "Oslo Peace Days".

Krigene i Ukraina og Gaza skaper katastrofale følger for sivilbefolkningene. Foto: UiO.

Har menneskeverdet tapt for krigens logikk?

Oslo Peace Days runder av i år den 12. desember. Få med deg det siste seminaret i Domus Bibliotheca som tar for seg de store temaene om krig, konflikt og menneskerettigheter.

Blant deltagerne er professor Kristin Bergtora Sandvik ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi.

Tid og sted: 12. desember kl. 08:00-10:00 i Domus Bibliotheca.

UN Special Procedures Country Visits: Access and Independence

Foto av kvinne på kontor med bokhyller bak seg.
Gjesteforsker Andrea Liese ved SMR. Foto: Sandra Scholz, Universitetet i Potsdam.

Særordningene er en sentral kilde til åpenhet om landenes menneskerettighetspraksis og informasjon til FNs menneskerettighetsråd. Men hvordan får disse ordningene tilgang til landene, og beholder de sin uavhengighet i prosessen?

Norsk senter for menneskerettigheter inviterer til seminar med Professor Andrea Liese om tilgang og uavhengighet til FNs særordninger.

Tid og sted: 12. desember kl. 14:15-15:45 i rom 7227 i Domus Juridica.

Demokratisk kontroll over kunnskap: Erfaringer fra NOU-systemet

Portrett av kvinne med blondt, kort hår.
Professor i vitenskapsteori og demokrati, Cathrine Holst. Foto: UiO.

Institutt for kriminologi og rettssosiologi inviterer til fredagslunsj i regi av forskningsprosjektet CRIMKNOW. Cathrine Holst presenterer boken "Expertise, Policy-making and Democracy".

Tid og sted: 15. desember kl. 12:00-13:00 i møterom 8113 i Domus Juridica.

Tillitsskapende klarering: Kompetanse, mangfold og rettferdighet

Hvordan tolke PSTs trusselvurdering i praksis i politiet? Og hvordan vekte sikkerhet, kompetanse, mangfold og tillit i befolkningen opp mot hverandre?

Institutt for privatrett inviterer til seminar med professorene Mads Andenæs ved UiO og Brita Bjørkelo ved Politihøgskolen.

Tid og sted: 18. desember kl. 13:00-15:00 i Kjerka, Domus Media Vest.

Påmeldingsfrist: 13. desember.

Ukens påminnelser

Minner om se på viktig informasjon om arbeidstid i julen

Hånd holder opp rød klokke, person i nissekostyme.
Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Husk å ta ut lovpålagt ferie, og å sjekke at overføring av pluss- og minustimer er i orden før jul.

Du finner all informasjon om arbeidstid i julen på For ansatte-sidene.

Nominering av beste masteroppgave med kjønnsperspektiv

Senter for tverrfaglig kjønnsforskning (STK) inviterer veiledere, sensorer og andre med førstehåndkjennskap til studentenes forskning til å nominere kandidater til deres pris for beste masteroppgave/profesjonsstudie med kjønnsperspektiv levert ved UiO i 2023.

Frist for nominering er 31. desember.

Fyll ut i nettskjema, og legg ved en beskrivelse av oppgave og begrunnelse for nominasjonen. Vinneren kåres på STKs nyttårsfest 11. januar 2024!

Se mer informasjon om STK-prisen.

Vil du forske på NAV?

NAV lyser ut inntil 30 millioner kroner i forskningsmidler til prosjekter som gir ut ny kunnskap om satsingsområdet sosiale tjenester i NAV-kontoret.

Søknadsfrist: 1. februar 2024. NAV mottar søknader frem til kl. 24:00.

Les utlysningen og informasjon om søknadsskjema på NAV sine nettsider.

Oppnevnelser av ansvarlige faglærere på master i rettsvitenskap

Se sak10/7/2023 i sakskartet for Programrådet for master i rettsvitenskap for oppnevnelser av ansvarlige faglærere i 1., 2., og 3. studieår.

Møte finner sted 12. desember kl. 12:15-15:15.

Sakskartet finner du på For ansatte-sidene.

Ukens IT-tips

GPT UiO med mørkt tema, kontekstbinding og færre innholdsfiltre

UiOs personvernvennlige KI-chat, GPT UiO, har på kort tid blitt svært populær. Nå kommer dette nyttige verktøyet i ny versjon. Det tverrfaglige utvikler-teamet har fått mange ønsker fra brukerne, og det er spesielt ett ønske som går igjen: mørkt tema.

Les IT-saken på UiOs nettsider.

Skjermdump med grønne tekstbokser som spør etter "mørkt tema" på GPT UiO.
Flere brukere etterspurte mørkt tema på GPT UiO - nå er det endelig tilgjengelig! Foto: UiO.

Nytt fra Tullin

Onsdager på Trekanten - Statsbudsjettkveld I

Etableringen av "Onsdager på Trekanten" er et forsøk på å gi alle med interesse og engasjement for politikk, samfunn, journalistikk, nærings- og kulturliv et samlingssted. Mens Stortinget er i innspurten av behandlingen av statsbudsjettet, inviterer Tullinsamarbeidet til statsbudsjettprat og god stemning på Trekanten!

Se arrangementet på Tullin.no.

Tid og sted: 13. desember kl. 17:00-23:00 på Trekanten, Pilestredet 24, Oslo.

Kommende arrangementer i Domus Bibliotheca

14:00, Domus Bibliotheca
16:15, Helga Engs hus, aud. 2

Disputaser

Pr. i dag er det ingen annonserte disputaser

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Ingen ledige stillinger.

Teknisk-administrative stillinger

Ingen ledige stillinger.

Blogg: Retten i samfunnet

Rektors blogg

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

Publisert 11. des. 2023 15:22 - Sist endret 11. des. 2023 16:23