English version of this page

Arbeidsmiljøundersøkelsen (ARK) på MED

Et godt arbeidsmiljø gir bedre resultater. Hele UiO skal i februar gjennomføre universitets- og høyskolesektorens arbeidsmiljø- og arbeidsklimaundersøkelse (ARK). Undersøkelsen sendes ut mandag 12. februar. Her er alt du trenger å vite om ARK.

ARK-kontaktpersoner ved MED

Godt arbeidsmiljø er viktig. For at lederne skal kunne bruke ARK til å gjøre hverdagen best mulig for alle må alle gjøre sitt, ved i første omgang å svare på undersøkelsen. Illustrasjonsfoto: Jarli & Jordan

ARK er et av de verktøyene vi har for å jobbe med vårt eget arbeidsmiljø. Som medarbeider gis du en mulighet til å medvirke til et godt arbeidsmiljø i din enhet.

Hvorfor gjennomfører vi arbeidsmiljøundersøkelsen?

Arbeidsmiljøundersøkelsen «tar tempen» på det psykososiale arbeidsmiljøet ved enheten og for institutt/ fakultet samlet. Undersøkelsen og oppfølgingsmøtene er en mulighet for deg som ansatt til å si noe om hvordan du har det på jobb, og påvirke ditt arbeidsmiljø og din arbeidshverdag. Disse tilbakemeldingene er en hjelp til din leder, i arbeidet med å fremme et godt arbeidsmiljø.

Undersøkelsen i februar 2024

Mandag 12. februar får du tilsendt en e-post med en lenke til et personlig spørreskjema, med svarfrist 3. mars. E-posten vil komme fra ark-kontakt@ntnu.no med emnefeltet "Arbeidsmiljø-undersøkelse ved UiO / Work Environment Survey at UiO".

I løpet av mars blir resultatene presentert på din enhet. Da får du anledning til å diskutere disse sammen med kollegene dine.

I perioden frem mot sommeren vil du være med å utarbeide tiltak for bevaring og utvikling av ditt arbeidsmiljø. Oppfølgingsarbeidet fortsetter etter sommeren.

Anonymitet

Alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt. Det er ikke mulig for noen på UiO eller fakultetet å identifisere svarene fra enkeltpersoner.

Hvem skal delta?

• de som har fast eller midlertidig stilling

• ikke har time- eller månedskontrakt

• innehar minst 40% stilling

• har hatt UiO som hovedarbeidsplass i minst 3 måneder før undersøkelsen sendes ut

• er ansatt på UiO i hele perioden undersøkelsen ligger ute.

Om undersøkelsen

Vi ved UiO gjennomfører arbeidsmiljøundersøkelser

• fordi et godt arbeidsmiljø er viktig for at vi skal trives, ha god helse og kunne utføre jobben vår.
  • for å få oversikt over hvordan ansatte opplever sin arbeidssituasjon.
  • for å få grunnlag for strategiske arbeidsmiljøsatsninger og organisasjonsutviklingstiltak.
  • fordi et godt arbeidsmiljø er nødvendig for å realisere UiOs mål.
  • for å oppfylle arbeidsmiljølovens krav til et forsvarlig arbeidsmiljø, helsefremmende arbeidsplasser, systematisk kartlegging og oppfølging av arbeidsmiljøet.

Hvordan kan jeg bidra?

Du kan bidra ved å delta i undersøkelsen og oppfølgingsprosessene ved din enhet. Et godt arbeidsmiljø kommer ikke av seg selv, det krever at vi kontinuerlig jobber med å utvikle det. Selve undersøkelsen tar 15 minutter.

Hvor ofte gjennomføres undersøkelsen?

Undersøkelsen gjennomføres samlet for UiO hvert tredje år, med oppstart i år.

ARK-undersøkelsen er laget for hele universitets- og høgskolesektoren i Norge, og er et samarbeidsprosjekt mellom universitetene i Oslo, Bergen, Tromsø og Trondheim. Sist gang ARK ble gjennomført ved MED var i 2022, men da var det ikke for hele UiO.

Kontakt

Hvis du har spørsmål om arbeidsmiljøundersøkelsen (ARK), ta kontakt med din lokale ARK-koordinator. Fakultetet: Anita Varsi Øien og Mette Frydendal. IMB: Kristine Andrea Egeland. Helsam: Helle Fritzsønn. SUSTAINT: Gina Fraas Henrichse. NCMM: Sissel Eikvar

Eventuelle kommentarer om selve verktøyet eller undersøkelsen kan sendes til ark-kontakt@ntnu.no.

Av Silje M. Kile Rosseland
Publisert 11. jan. 2024 08:41 - Sist endret 19. jan. 2024 15:10