English version of this page

Godt nytt år 2023

Ny dekan Hanne Flinstad Harbo ønsker velkommen til et nytt år med nye utfordringer og muligheter. Hun inviterer oss alle til semester-kick-off onsdag 18. januar i Store auditorium i Rikshospitalet.

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Dekan Hanne Flinstad Harbo. Foto: Ine Eriksen, UiO

Kjære alle ansatte og studenter ved Det medisinske fakultet

Nå ligger et nytt år foran oss med nye utfordringer og nye muligheter. Det er en glede og ære for meg og det nye dekanatet å overta ledelsen av det Det medisinske fakultet her ved Universitet i Oslo. Vi stilte til valg med stort engasjement for visjonen «Fremragende og nyskapende forskning og utdanning til beste for individ og samfunn», og vi gleder oss til å samarbeide med alle dere for å oppfylle denne visjonen.

Så hvem er jeg, som tar på meg et slikt dekanverv, fremfor å jobbe videre med eget fag og egen forskning? Jeg er lege og professor i nevrologi med erfaring fra mange områder, både innen fag, undervisning, forskning, organisasjonsarbeid og ledelse, lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Jeg er klar for å «ta en for laget» sammen med mitt engasjerte og hyggelige team. Vi har tilsammen bred erfaring og kompetanse fra ulike fagområder, og vi representerer alle de tre store instituttene ved fakultet. Sammen med administrasjonen, instituttene og de andre enhetene ved fakultetet, gleder vi oss til å ta fatt på dette arbeidet.

Vi skal bygge videre på alt det gode arbeidet som tidligere dekanater har gjort ved fakultetet. Dette har gitt fakultet en sterk posisjon og en viktig rolle i det norske samfunnet og gjort oss til en viktig samarbeidspartner for andre organisasjoner og personer både nasjonalt og internasjonalt. Alle vi som jobber og studerer her kan være stolte og glade for at vi er en del av det eldste og største medisinske fakultet i Norge, samtidig som vi er svært bevisst på vårt samfunnsoppdrag. Kanskje kan de siste årenes største helseutfordringer oppsummeres i ordene «conflict, climate, covid». Vårt arbeid må også inkludere bærekraft og balanse i akademia. Å jobbe med aktuelle helse- og samfunnsutfordringer er en viktig del av vårt oppdrag.

Dekanatets mål for fireårsperioden

For den kommende fireårsperioden har vi satt opp noen overordnede  mål for vårt arbeid. Det første er å styrke fakultetet som et fremragende studiested og en ledende forskningsinstitusjon og samfunnsaktør. Det andre er å videreutvikle fakultetet i takt med ny kunnskap og samfunnets behov, både nasjonalt og internasjonalt. Det tredje er å arbeide for bedre organisering og sikre god samhandling med enheter, ansatte, studenter og andre partnere.

Mitt dekanteam og jeg vil bruke noen enkle verktøy i dette arbeidet, slik vi beskrev da vi gikk til valg. Vi vil arbeide for at fakultet skal være synlig, både innad i organisasjonen og utad overfor befolkningen og våre samarbeidspartnere. Vi vil involvere og samarbeide internt og eksternt, og vi vil legge til rette for at flere ansatte og studenter blir involvert i utviklingen og styringen av fakultetet. På dette grunnlaget vil vi ta beslutninger som så gjennomføres og dernest evalueres.

For at dette skal lykkes trenger vi hjelp av dere alle. La deg engasjere og bli med som aktiv medspiller. Det er vi som team, ansatte og studenter sammen, som skal videreutvikle fakultet i årene som kommer. Snakk med dine medarbeidere, studenter, lærer og/eller din leder om hva du brenner for, og kom med gode innspill til vårt felles oppdrag!

Inviterer alle til semester kick-off

Som bokstavelig talt en «kick-start» inviterer vi alle til «Semester-kick-off» i Store auditorium på Rikshospitalet kl 14.30 onsdag 18. januar med etterfølgende mingling, diskusjoner, korsang og servering av fingermat med forfriskninger i studentkantina på Domus Medica. Håper du finner tid til å komme innom på hele eller deler av arrangementet, som varer til kl 18.

Et utvalg av fakultetets «stjerner» er invitert til å holde korte innlegg som vil være interessante for alle. Møtet vil også bli overført digitalt, men det er jo hyggeligst å møte flest mulig, så velkommen til alle som har anledning. – Og om et slik arrangement faller i smak, kanskje vi skal ha en slik «kick-off» ved starten av hvert semester?

Vel møtt til et nytt år

Med dette ønsker jeg dere vel møtt til et nytt år, et nytt semester, nye utfordringer og veldig mange muligheter. Jeg ser frem til å møte så mange som mulig av dere i tiden fremover!

Vennlig hilsen Hanne

Av dekan Hanne Flinstad Harbo