English version of this page

God jul!

Dekan Hanne Flinstad Harbo oppsummerer 2023 sammen med resten av fakultetsledelsen. De takker for det gamle og ønsker alle ansatte og studenter en riktig gledelig jul!

Dekan Hanne Flinstad Harbo

Foran, dekanatet: Jan G. Bjålie, Eli Feiring, Hanne Flinstad Harbo, Grete Dyb, Magnus Løberg. Bak: Fakultetsdirektør Hans Mossin. Julekortillustrasjon: Øystein Horgmo, UiO

Kjære alle kollegaer og studenter,

Det nærmer seg jul og slutten på 2023, og vi kan se tilbake på et begivenhetsrikt år ved Det medisinske fakultet.

Det har vært en stor glede for oss som startet som nye dekaner i januar å ta fatt på det spennende og viktig arbeid sammen med ansatte og studenter hos oss. Vi har funnet en del bilder i vårt arkiv som viser noe av det som har skjedd gjennom året. Vi håper at dere som oss kan glede dere over dette tilbakeblikket (se under).

Vi vil med dette takke dere alle for alt det gode arbeidet hver og en av dere gjør, og for at dere har tatt så godt i mot oss som dekanat og for det gode samarbeidet. Vi ser frem til å videreutvikle arbeidet ved fakultet sammen med dere.

Husk at dere alle er invitert til en felles oppstart på nyåret med et åpent møte i Domus Bibliotheca onsdag 17. januar kl 15-17. Vi håper å se mange av dere der.
Nå ønsker vi dere alle snart en velfortjent juleferie og godt nytt år, og gleder oss til å se dere igjen i 2024!

Vennlig hilsen Hanne, Jan, Magnus, Eli, Grete og Hans

Viktige begivenheter fra 2023

Kick-off 18. januar

Vi startet året med å invitere ansatte og studenter til et «kick-off møte» med korte innlegg av representanter fra våre enheter etterfulgt av flott sang ved ett av våre studentkor og mingling i Domus Medica.

Dialogmøter og besøk på enhetene

Utover i vårsemesteret hadde dekanene en serie besøk og dialogmøter ved alle de store enhetene på fakultet. Vi har også enten besøkt, eller hatt besøk på fakultetet av de fleste av våre nærmeste samarbeidspartnere både innenfor UiO, andre universitet og høyskoler og sykehus i vår region.

Global helse

Flere dekaner har deltatt på reiser og arrangementer om global helse. Dekanen besøkte i april Nepal og visedekan for forskning og forskerutdanning besøkte i september Tanzania som del av arrangementer omkring forskingssamarbeid. Vi har også tatt i mot flere utenlandske delegasjoner på fakultet.

NorDoc og Orpheus

Visedekan for forskerutdanning har påtatt seg lederrollen i NorDoc-samarbeidet, et konsortium som arbeider med å fremme god ph.d-utdanning og som har medlemmer fra 20 nordiske universiteter. Sammen med ph.d-seksjonen har hun også fulgt opp det internasjonale samarbeidet om ph.d-programmer innen medisin og helsefag gjennom Orpheus.

Doktorgradskreeringer

Fire ganger i året deltar Det medisinske fakultet i den høytidelige seremonien i UiOs flotte Aula i sentrum når våre nye «doctores» blir kreert med utdeling av diplom fra Rektor. Vårt fakultet har nær 200 nye doctores hvert år, og det er en stor glede å feire hver og en på denne måten.

Strategi og årsplan

Hele ledergruppen ved fakultet arbeidet gjennom vårsemesteret med å utvikle en strategi for fakultet, og har bygget videre på dette i høstens arbeid med årsplan for 2024-2026. Vi takker alle dere medarbeidere og studenter som har bidratt til arbeidet med disse planene, som vi nå skal bruke som verktøy i vårt arbeid fremover.

Grunnsteinsnedlegging for Livsvitenskapsbygget

Arbeidet med planer for Livsvitenskapsbygget pågår nå kontinuerlig. I mai var det grunnsteinsnedleggelse i bygget under et arrangement der både Helse- og omsorgsminister og Kunnskapsminister var tilstede. En modell av et DNA-molekyl som ble 3D-printet på Mekanisk Verksted ved Institutt for medisinske basalfag, med inskripsjon av fakultetets visjon «Fremragende kunnskap for fremtidens helse», ble nedlagt i bygget som del av grunnsteinen.

Hjernen i sentrum, forskningstorget og medisinbloggen

Gjennom hele året har våre folk ved Det medisinske fakultet deltatt i åpne felles UiO-arrangementer i Domus Bibliotheca i sentrum, som har hatt svært godt besøk. Forskningstorget hadde mange hundre skoleelever innom på stands på Teknisk museum. «Medisin-bloggen» som er en åpen kanal som kan brukes av alle våre ansatte for å formidle egen forskning rundet 5 år, og vi håper på mange spennende innlegg i det videre. Takk til alle som bidrar med å formidle viktig kunnskap på ulike måter!

Campus sør

Høstsemesteret åpnet med stor festivitas på Sørlandet Sykehus HF da dekan, studiedekan og viserektor for studier åpnet UiO Campus Sør, som vår første desentrale campus med svært fornøyde fjerde-års medisinstudenter på plass. Nå jobber fakultetsledelsen også med å planlegge en desentral UiO Campus i Innlandet.

Ukraina-seminaret

Høstens åpne fakultetsmøte som ble arrangert i september i Aulaen i sentrum hadde «Helse for Ukraina» som tema. Innslag av og med Ukrainske flyktninger samt rekken av våre forskere som presenterte sine prosjekt-samarbeid etterlot sterke inntrykk.

Velkomstmøter for ansatte

Gjennom høsten er det blitt gjennomført flere møter for nyansatte ved fakultet.
Livsmestring for medisinstudenter.

For studentene har fakultet hatt et felles møte som hadde «Livsmestring» som tema.

Bildekavalkade med arkivbilder fra 2023

Se bilder fra begivenhetene beskrevet også med mer nedenfor. Bildekavalkaden går bakover i tid.

2023-kavalkade
Av Dekan Hanne Flinstad Harbo sammen med dekanat og direktør