English version of this page

Møteplasser med rom for dialog

Dekan Hanne Flinstad Harbo forteller om det som skjer på fakultetet. Forrige ukes frokostseminar om Kvinners helse var fullbooket og fikk mange viktige problemstillinger opp i dagen.

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Dekan Hanne Flinstad Harbo. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO

Kjære kolleger,

Arbeid med likestilling, inkludering og mangfold (LIM) er svært viktig for universitetet og for Det medisinske fakultet

Tidligere dette semesteret ble det satt fokus på arbeid med antirasisme med seminaret Et antirasistisk medisinsk fakultet?, og sist uke arrangerte fakultetet frokostmøtet Kvinners helse om oppfølging av Kvinnehelseutvalgets rapport (NOU 2023:5) og Nasjonal helse og samhandlingsplan (offentliggjort 1. mars 2024).

Et morgenfriskt publikum stilte på Litteraturhuset og ble presentert svært gode innlegg om blindsoner med hensyn på kjønn innen utdanning, i primærhelsetjenesten, vedrørende traumer og psykisk helse, barselomsorg og helseressurser. Tusen takk til alle deltakere, og Martin Gray som ledet samtalen på beste vis.

Vi erfarer at det er viktig å invitere til møteplasser og dialog om aktuelle tema, i tillegg til alt det gode arbeidet som nedlegges av både studenter og ansatte. Arbeid for mangfold, likestilling og inkludering, og mot rasisme og diskriminering skal skje på alle nivåer i organisasjonen, hver dag.

Vennlig hilsen Hanne

Bilder fra de siste par ukene

Hjerteforskningsprisen til Kristina Haugaa og Frokostseminar om kvinners helse på Litteraturhuset.

Av Dekan Hanne Flinstad Harbo
Publisert 18. apr. 2024 09:46 - Sist endret 25. apr. 2024 11:02