Aktuelle saker

Publisert 23. mars 2023 13:15

Jonas Minet Kinge, Heidi Fjeld og Ruth Prince fikk opprykk til professor ved Institutt for helse og samfunn i løpet av 2021/2022. Vi gratulerer!

Publisert 14. jan. 2022 07:48

Flere vitenskapelige fikk i 2021 opprykk til professor ved instituttet. De nye professorene er Hilde Stendal Robinson, Øyvind Næss og Tone K. Omsland.

Publisert 26. nov. 2021 13:07

Kaja Kvaale er på ny valgt som representant for de midlertidig vitenskapelig ansatte i instituttrådet. Ellen Gabrielsen Hjelle er valgt som vara. Valgperioden gjelder for 1.januar-31.desember 2022.

Publisert 2. juli 2021 11:24

Sist uke annonserte NFR resultatet av årets søknadsrunde for forskerprosjekter og unge talenter. Ingen søknader forankret ved Helsam nådde helt opp, men prosjektsøknadene fra instituttet fikk jevnt over gode vurderinger og score.

Publisert 19. mai 2021 06:25

«Fra straff til hjelp?» har besøk av mangeårig aktivist, debattant og brukerstemme Arild Knutsen. I samtale med BIO-prosjektets Anne Kveim Lie får du blant annet høre om hans vei inn i narkotikapolitikken, hva som inspirerte ham, og hvordan han jobbet politisk for å oppnå en mer human tilnærming til de mest utsatte.

Publisert 12. mai 2021 12:42

Dagens episode handler om rus og straff. BIO-prosjektets Anne Kveim Lie og Isa Dussauge er i studio med Terje Jensen, mangeårig leder og ansatt i Wayback - Livet etter soning.

Publisert 6. mai 2021 09:54

Dagens episode handler om hjelp fra et brukerperspektiv. Med oss i studio er ekteparet Ida Olsen og Ronny Bjørnestad fra proLAR Nett. Vi snakker om hvilke former hjelpen kan ta, og hvordan hjelpeapparatet har utviklet seg fra 90-tallet til i dag.

Publisert 28. apr. 2021 09:28

I denne episoden snakker vi ulike tilnærminger til hjelp. I studio er BIO-forsker Isa Dussauge i samtale med Gabrielle Welle-Strand og Martin Blindheim. Vi tar et dypdykk i historien om hjelpetiltak: Hva har drevet frem skadereduksjon, og hvilket motstand har det møtt underveis?

Publisert 15. apr. 2021 12:30

Denne episoden handler om behandling av rusavhengige fra starten av 60-tallet og utover, og dagens gjest er Helge Waal, som har vært sentral i norsk rusmiddelforskning- og behandling i en mannsalder.