Forskningsdagene 2024

Tema for årets forskningsdager er Helse.

Forskningsdagene arrangeres i perioden fra 18. sep 2024 kl 09:00 – 29. sep 2024 kl 23:30

Ved Medisinsk fakultet prioriteres støtte til forskningstorg ved Teknisk Museum og Forsker Grand Prix for ph.d.-studenter.

Forskningstorg ved Teknisk Museum

Dette er en flott mulighet til å gi publikum et praktisk møte med forskning og forskere på stands med ulike aktiviteter der de kan få teste ting selv.

Ettersom temaet er medisin og helse er det jo flere miljøer som hører naturlig med her. I år som i fjor får vi selskap av miljøer fra Odontologisk fakultet, Farmasøytisk og Psykologisk institutt. I år blir også Senter for digitalt liv med!

• Fredag 20. september kl. 11-13 for skoleklasser (tradisjonelt torg med boder)
  • Lørdag 21. september kl. 10-15 for fritidspublikum (tradisjonelt torg med boder)

I tillegg kan de som ønsker delta her:

• Torsdag 19. september kl. 19-23 for de over 18 år: SENT-konsept med samtaler, bar, forskningsformidling, teknologipolitiske diskusjoner, quiz, musikk mm

Frist for tilbakemelding, innen 17. mai

Er du interessert i å delta? Send kommunikasjonsrådgiver ved Helsam en tilbakemelding med navn på miljø/forskergruppe, en kort beskrivelse av aktiviteter og kontaktinformasjon innen 17. mai. Miljøene må selv stå for konseptutvikling og bemanning av eventuelle boder.

Hva slags aktiviteter og boder er aktuelle?

Her er det mulighet for alle typer aktiviteter som egner seg for å engasjere publikum og la dem få teste et fenomen eller noe vi vil forklare og opplyse om i praksis.

Bodene kan rigges torsdag eller fredag morgen og bli stående til lørdag, dyrt utstyr kan låses inn.

Økonomi

Fakultetet kan bidra med kr. 5500,- per aktivitets-bod, noe som kan dekke transport og utlegg for utstyr, plakater etc. samt mulig godtgjørelse til studenter som stiller opp.

Det blir også en felles matpause med servering for alle som er med på riggingen av boder.

Prisutdeling!

En prominent jury deler ut prisen for «Beste bod» på Forskningstorget. Forskningsdagene har 30-årsjubileum i år og vi forventer ekstra festivitas.

Forsker Grand Prix for ph.d.-studenter

Synes du det er moro å fortelle om forskningen din? Har du lyst til å bli en enda bedre formidler? Da har en god mulighet her!

Medisinsk fakultet arrangerer Forsker Grand Prix, åpent for ph.d.-studenter.

• 25. september arrangerer fakultetet lokal finale på Escape bar i Forskningsparken, herfra går de to beste kandidatene videre til nasjonal finale.
  • Lørdag 28. september blir det stor fest, da arrangeres den nasjonale finalen i gamle Eldorado kino i Oslo med Solveig Kloppen som programleder. Finalen blir også strømmet på forskning.no

Søknadsfrist: 5. mai 2024

Er du interessert i å delta? Les mer og meld deg på her

Andre aktiviteter

Ønsker du/ditt miljø å arrangere andre aktiviteter under forskningsdagene? Selv om fakultetet prioriterer støtte til Forskningstorg ved Teknisk Museum og Forsker Grand Prix for ph.d.-studenter, står du fritt til å arrangere aktiviteter på eget initiativ.

Publisert 16. apr. 2024 13:09 - Sist endret 19. apr. 2024 10:11