Nytt fra ledelsen: Behov for flere praksisplasser til medisinstudentene

Klinisk praksis gir våre studenter verdifull innsikt i det å være lege. Nå har vi fått krav om å øke praksisundervisningen på medisinstudiet og innfører to uker på modul 3.

Bildet kan inneholde: briller, nese, briller, smil, synsomsorg.

Utdanningsleder Knut Lundin. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Undervisning av studenter innen helse- og sosialfag er en av de viktigste oppgavene for universitetssykehusene våre. Praksis er en svært ønsket del av medisinstudiet og gir våre studenter verdifull innsikt i legeyrket. Omfanget av praksis i den norske medisinutdanningen er nå definert i det som kalles RETHOS (Retningslinjer for Helse og Sosialfag). Disse definerer at studentene må ha minst 24 uker praksis på sykehus gjennom hele studiet.

Vi har nå fått krav om å øke omfanget av praksisundervisning for våre medisinstudenter. Det planlegges derfor to uker i løpet av 3. studieår (Modul 3), fordelt på én uke i henholdsvis første og andre halvår.

I løpet av praksisen skal studentene få innblikk i og lære hvordan det er å arbeide som lege. De vil ta opp journal på nye pasienter i løpet av denne uken, både akutte og elektive. Journalopptak er svært verdifull læring, men også krevende. Selv om studentene har fått opplæring og noe erfaring, trenger de (mye) mer trening.

De vil være avhengige av supervisjon og kvalitetssikring av klinikere på sykehuset. Studentene vil også delta på de kliniske møtene og på visittgang, og de skal ikke ha noen annet program de dagene de er i praksisfeltet. Vi på UiO vil selvsagt hjelpe til med tilrettelegging men ikke på daglig basis. De første ukene med praksis på modul 3 starter opp høsten 2023.

Våre flinke studenter blir veldig glade når de får lære medisin i «det virkelige livet». Vi vet også at mange kolleger etterlyser studenter i sitt daglige virke og at flere kolleger som tar imot studenter, opplever det som berikende. Du kan lese mer om erfaringene til noen av våre praksisveiledere her.

Vi håper og tror at våre kommende kolleger blir tatt godt i mot – dette er en meget viktig læringsarena for dem!

Emneord: Nytt fra ledelsen, Knut Lundin, undervisning
Publisert 28. okt. 2022 16:20 - Sist endret 28. okt. 2022 16:21