Nytt fra ledelsen: Undervisning høsten 2022

Velkommen til et nytt undervisningssemester ved Klinmed! I høst blir det fysisk undervisning og opptak. Forelesere oppfordres derfor sterkt til å ta opptak.

Bildet kan inneholde: briller, nese, briller, smil, synsomsorg.

Utdanningsleder Knut Lundin. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Medisinstudiet er i gang og mange av dere har akkurat kommet tilbake etter det vi håper har vært en god sommer for dere alle. Vi er veldig glade for å kunne starte semesteret uten strenge pandemitiltak. Likevel er det fortsatt mye smitte og man skal holde seg hjemme hvis man har aktiv sykdom. Her kommer informasjon om høstens undervisning.

Det blir fysisk undervisning og opptak

I høst blir det fysisk undervisning og opptak. Studentene har gitt tilbakemelding om at de både ønsker strømming og opptak, og at spesielt opptak er viktig for mange av dem. Studentene bruker opptak til repetisjon, eksamenslesing og til å følge undervisning hvis de er forhindret fra å møte grunnet sykdom. Vi oppfordrer derfor forelesere nok en gang sterkt til å bruke forelesningsopptak flittig. Her finner dere en veiledning for forelesningsopptak. Programmet Forelesningsopptak er installert på alle UiO PCer i auditoriene og krever at foreleser er registrert som bruker på UiO-nettet.

Vi forventer at det blir tatt opptak av alle rene forelesninger og av seminarer der det virker naturlig. Det skal imidlertid aldri tas opptak i klinikk eller annen læring med sensitive data eller pasienter til stede.

Vi går per nå bort fra strømming i sanntid

Etter møter med studiedekan og med studenttillitsvalgte i MFU og MSU, er vi blitt enige om å gå bort fra strømming av forelesninger i sanntid, som vi gjerne har kalt hybrid undervisning. Tilbakemelding fra undervisere viser at det å strømme forelesningene fører med seg en del tekniske og pedagogiske utfordringer. Vi må derfor bruke mer tid på å utvikle dette. Dere kan lese mer om bakgrunnen for beslutningen om å gå bort fra strømming i sanntid her.

Vi vil vurdere undervisningssituasjonen fortløpende og se på moduler og situasjoner hvor hybrid undervisning er ønskelig eller nødvendig. Det vil si at vi ikke utelukker at strømming i sanntid kan gjeninnføres på et senere tidspunkt.

Hvor får jeg hjelp til opptak og andre undervisningsspørsmål?

Den enkelte underviser har flere veier til å få hjelp til opptak. I tillegg til veiledningen for forelesningsopptak, er det igjen blitt ansatt studenter som undervisningsassistenter. Man kan også spørre en kollega eller kontakte forelesningsteknikerne våre ved å sende e-post til drift@klinmed.uio.no.

Overordnede spørsmål kan rettes til modulledelsen eller til utdanningsleder Knut Lundin.

Sammen får vi dette til

Vurderingen om hvordan vi skal gjennomføre undervisningen baserer seg på en helhetsvurdering av dagens situasjon. Vi tror og håper at dere som underviser studentene våre nok en gang vil gjøre deres beste for at vi får dette til. Vi i ledelsen vil på vår side gjøre det vi kan for å sørge for at vi får bedre og enklere tekniske løsninger fremover.

Vi ønsker alle undervisere og studenter et riktig godt semester!

Emneord: Nytt fra ledelsen, undervisning, undervisningsleder
Publisert 22. aug. 2022 11:50 - Sist endret 22. aug. 2022 11:50