Digital utdanning: Andreas Roswall

Apotekkjedene, Apotekforeningen og universitetet har jobbet sammen for å få praksisplassene til å fortsette for farmasistudentene. Møt Andreas Roswall (21) som går andreåret på masterutdanninga for farmasi.

Ung mann sitter foran pc, ser i kamera

Fra hvor og hva jobber du med akkurat nå?

For øyeblikket jobber jeg på apoteket så hverdagen har blitt relativ normal. Kundebevegelsen og hva som foregår på apoteket er derimot litt annerledes som følge av epidemien. Når jeg var hjemme jobbet jeg med det som lot seg gjøre digitalt. Da gjorde jeg arbeidsplassen litt mer koselig for å holde motivasjonen oppe.

Hva er ditt beste tips til å studere hjemmefra eller mot brakkesyke?

Ved å studere hjemme så kan man påvirke arbeidsplassen sin ekstra godt. Bruk gjerne litt tid på å gjøre arbeidsplassen ekstraordinær i denne ekstraordinære perioden. Pynt, gjør arbeidet artig og varier arbeidsmiljøet! Det er viktig å holde motivasjonen og humøret oppe i en tid som denne. Samtidig er digitale verktøy morsomt og en god mulighet for å variere studiemetodene. Kanskje man finner nye studieteknikker som passer bedre enn de gamle?

Hva har engasjert deg mest den siste uka?

Det har engasjert meg å se hvor hjelpsomme professorene våre er i en periode som denne. De tar imot bekymrende telefonsamtaler angående eksamen og legger ut informasjon for å oppdatere oss om situasjonen nesten hver dag. Hysteri er det siste vi vil ha, og de fortjener ros for å holde oss rolige i en situasjon som denne.

Du var i praksis på et apotek da Corona-krisen brøt ut og alle ble sendt hjem. Hvordan har det gått?

Å bli kalt hjem fra praksisapoteket var skremmende. Den praktiske eMann står foran hylle på apotekrfaringen er det viktigste mot eksamen og er ikke noe som lar seg gjøre gjennom digital undervisning. Det var også uklart hvordan dette ville påvirke eksamen. Midtveis-samlingen på universitetet ble avlyst, slik at vi mistet muligheten for prøveeksamen i form av OSCE. Siden dette var en ny eksamensform var det ubehagelig at vi kanskje ikke skulle få en gjennomgang før den opprinnelige eksamenen.

Å å få beskjed at praksisen var igang igjen fra uken etter igjen var utrolig. Smitteverntiltakene som hadde blitt gjort i apotekene ble effektivt utredet, og dermed var apotekene klare for studentpraksis igjen. Dette var virkelig godt gjort av apotekkjedene, Apotekforeningen og universitetet. Det føltes godt å komme på banen igjen.

Hva gleder du deg aller mest til når dette er over?

Det jeg gleder meg mest til er å kunne gå tilbake til en normal hverdag. Dette innebærer både normalt studieløp og å ha en friheten sin tilbake igjen. Dette gjelder både å reise, og å kunne bevege seg fritt på gaten uten å bekymre seg over forbipasserende. Gleder meg også til å kunne spille musikk og være med på konserter!

Av Eva Michelsen Ekroll
Publisert 25. mars 2020 08:38 - Sist endret 21. feb. 2023 14:48