English version of this page

Duket for Åpen dag 8. mars

8. mars er det duket for vårens vakreste eventyr ved UiO, nemlig Åpen dag. Fra kl. 9-15 strømmer tusenvis av unge, håpefulle elever inn på campus, klare til å utforske alle studiemulighetene de har her hos oss. Ved MN-fakultetet er et hundretalls mennesker i sving. Alle institutter og nivåer er representert; fra studenter via stipendiater, til forskere og professorer.

person på stand

Strategi og frieri

Dagen er lagt opp med temaforedrag basert på fakultets faglige prioriteringer. Her finner du tema som Fornybar energi, Miljø og klima i Arktis, Mulighetene med Big data, samt publikumsfrierier som Dyrenes historie, Kunstig intelligens og hjerneforskning og Verdensrommet: gravitasjonsbølger og nøytronstjernekollisjoner.

Ett tema: mange fagfelt

Temaene belyses fra ulike fagfelts perspektiv. I Arktisforedraget bidrar for eksempel en biologistudent, en geolog og en matematiker. Slik vil vi vise at du kan angripe en problemstilling fra mange kanter. Mange ulike utdanninger kan føre til en jobb innen for eksempel helse. Du trenger ikke bli lege for å redde liv. Og er det noen som redder verden, så er det realister.

I tillegg til foredrag, får elevene en rekke informasjonsmøter med solid studieinformasjon. Også her samarbeider administrative, faglig ansatte og studenter.

UiOs mest formidlingsglade studenter

Men ute på gulvet i Vilhelm Bjerknes´ hus er det studentene som råder grunnen. Fagutvalgene lar det gå sport i å ha den mest velfylte standen. Tidligere har du kunnet få holde en kjempesnegle hos biologene, utforske spinn hos fysikerne og elektroniske byggeklosser hos informatikerne. I tillegg steker RF-kjelleren bafler til den store gullmedalje. De kan elevene nyte mens de for eksempel svarer på en realfagsquiz. Blir du rastløs, gir Realfagsbiblioteket deg en omvisning i landets største sci-fi-samling, 3D-printer, brettspill, lego, og mye mer.

Akademiske lekkerbiskener

Bordet er denne dagen dekket med de lekreste realfagssmakebiter, og vi stoler på at elevene vil forsyne seg sultent.

Sjekk ut hele programmet, og nøl ikke med å sette av litt tid denne dagen. Du vil bli stolt over faglig entusiasme og sprudlende formidlingsglede ved ditt eget favorittfakultet.

Velkommen!
(Og husk å invitere potensielle søkere.)

Av Anna Valberg
Publisert 1. mars 2018 13:14 - Sist endret 15. des. 2021 11:47