Glitrende solforskning

Rosseland Centre for Solar Physics (RoCS) ved Institutt for teoretisk astrofysikk åpnet offisielt 1. november 2017. RoCS er ett av fem nye Senter for fremragende forskning (SFF) som ble tildelt UiO i år.

Smilende fjes på åpningen av Rosseland Centre for Solar Physics. Fra venstre til høyre: Boris Gudiksen (PI), Sven Wedemeyer (PI), Mats Carlsson (director), Viggo Hansteen (PI) og Luc Rouppe van der Voort (PI). Foto: ITA/UiO/Anna Kathinka D. Evans.

Vi har et senter!

- I går hadde vi ikke et senter, i dag har vi det, sa direktør Mats Carlsson til inviterte gjester under åpningen av det nye Rosseland Centre for Solar Physics (RoCS). Åpningen ble holdt på det Norske Videnskaps-Akademi. Uttalelsen ble tatt imot med humring fra publikum. Solfysikerne ved Institutt for teoretisk astrofysikk har nemlig allerede en lang historie som verdensledende innen solforskning

Mats Carlsson er direktør for senteret, og Viggo Hansteen, Boris Gudiksen, Luc Rouppe van der Voort og Sven Wedemeyer er principle investigators (PIs). RoCS består av alle solfysikerne ved Institutt for teoretisk astrofysikk.

Imidlertid, forklarte Carlsson, skaper fleksibiliteten som kommer med finansieringen til det nye senteret skaper nye og spennende muligheter. Blant annet er det lagt planer for to stillinger på senteret som skal inngå i et besøksprogram.

- Vi vil ikke bare gjøre de samme tingene med mer penger, sier senterdirektør Mats Carlsson.

Å forstå den aktive sola

Det vitenskapelige målet til det nye Rosseland-senteret er å forstå hvordan vår nærmeste stjerne, sola, fungerer. Ved å kombinere observasjoner av sola med avanserte datamodeller, kan forskerne på senteret utvikle ny kunnskap om partikkelakselerasjon og oppvarming, både inne i og rundt sola.

RoCS har internasjonal ledende kompetanse i strålingstransport og strålingshydrodynamikk. På den observasjonelle siden har senteret tilgang til det svenske 1-meters solteleskopet på La Palma, til ALMA-teleskopet, i tillegg til flere rombaserte satellitter som NASAs IRIS og SDO, JAXAs Hinode og i nærmeste fremtid ESAs Solar Orbiter og European Solar Telescope. Les mer på senterets nettside.

Fremragende sentre

Programmet Senter for fremragende forskning (SFF) gir Norges beste forskere mulighet til å organisere arbeidet sitt i spesialiserte sentre, slik at de kan nå ambisiøse vitenskapelige mål. Sentrene er finansiert av Forskningsrådet med nærmere 17 millioner kroner hvert år, over en periode på 10 år.

Den lange veien

Den første søknadene for RoCS ble sendt til Forskningsrådet for nesten to år siden, i november 2015. Det kom inn 150 søknader til programmet, og gjennom en lang og møysommelig prosess ble disse redusert til 10 sentre som ble tildelt finansiering.
Mats Carlsson var selv i USA da de gode nyhetene kom i mars i år.
– Sentrene ble annonsert midt på natten i Norge, forteller Carlsson. – Men fordi det var dagtid i USA, trengte jeg ikke å sitte våken for å finne ut om vi hadde klart det.

RoCS er oppkalt etter den store norske astronomen Svein Rosseland, som grunnla Institutt for teoretisk astrofysikk i 1934.

Vitenskapelig råd på Rosseland Centre for Solarphysics.
Scientific advisory committee for Rosseland Centre for Solar Physics. Fra venstre mot høyre: Tony Arber, Francesca Zuccarello, Oskar Steiner og Lyndsay Fletcher. Foto: ITA/UiO/Anna Kathinka D. Evans.

Av Anna Kathinka Dalland Evans
Publisert 7. des. 2017 11:37 - Sist endret 21. feb. 2023 14:48