Nytt ERC-stipend til Geofag

Vi gratulerer Bjørn Jamtveit ved Institutt for geofag som har blitt tildelt ERC AdG-stipend for prosjektet «DIME: Disequilibirum metamorphism of stressed lithosphere». Institutt for geofag har nå tre ERC AdG-prosjekter, og MN-fakultetet har totalt 17 ERC-prosjekter fordelt på de tre kategoriene.

Portrettbilde
Bjørn Jamtveit

Prosjektet DIME skal forske på hvordan de ulike bevegelsene i jordskorpen og det øverste laget av jordens mantel (kalt jordens lithosfære) påvirker hverandre.

Tradisjonelt har man tenkt at disse endringene i lithosfæren fullstendig styres av trykk og temperaturendringer diktert av de store platetektoniske prosessene, men nyere forskning viser at det er en dynamisk kobling hvor prosesser nær mineraloverflater i selve bergartene og de store platetektoniske prosessene påvirker hverandre. Det er dette prosjektet DIME skal forske nærmere på med Bjørn Jamtveit i spissen.

Flere ERC-prosjekter enn
University of Oxford

Dette er det tredje ERC AdG-stipendet som er tildelt Institutt for geofag. Til sammenligning har Geofag flere ERC-tildelinger enn samme fagmiljø ved University of Oxford.

ERC-stipendene gis til de beste forskerne med grensesprengende prosjekter i forskningsfronten. Det er hard konkurranse om å få disse stipendene. MN-fakultetet har totalt 17 ERC-prosjekter.

- Dette er vi veldig stolte av! sier forskningsdekan Svein Stølen.

Emneord: Geofag, ERC, stipend
Publisert 27. apr. 2015 17:24 - Sist endret 25. nov. 2015 12:33