Titan har fått nytt design og nye funksjoner

Vi har blant annet fått «story scroll» og egne sider på engelsk. Sjekk de nye sidene her Titan.uio.no.

Skjermbilde fra nettsiden titan.uio.no

En av de nye funksjonene på Titan.uio.no er story scroll. Dette er en funksjon som gjør det enklere å legge inn store bilder i artiklene våre. Bildeteksten flytter seg oppover etter hvert som leseren flytter deg nedover på siden. Det gjør at prosjekter med gode bilder kan vises fram på en ny måte på våre sider. Noen medier, som NRK.no har også story scroll for å fortelle historier med gode bilder.

Her er eksempler på saker der vi har brukt denne funksjonen:

Spekkhoggerflokken trues av gammel gift. Forskerne følger dem tett.

Nå er det lettere å bli klimaforsker

Se all vår forskning på bærekraft!

Vi har også laget et eget emneord for bærekraft. I fremtiden håper vi at mange vil ønske å bruke dette til å finne fram til saker om bærekraft:

Se våre saker om bærekraft

For eksempel kan du lese at De fleste isbreene i Norge vil forsvinne før år 2100

Populærvitenskapelig blogg-bonanza

Visste du at alle forskere kan skrive populærvitenskapelige bloggposter hos oss?

(du kan se alle bloggene våre her: https://www.titan.uio.no/blogg/)

For eksempel kan du se lese om hvordan det er å drive feltarbeid på Antarktis (Settling in at Tor station), eller at museet viser fram kuriøse instrumenter (Et elektrometer fra radiokjemiens barndom), og saker som ledelsen ved fakultetet er opptatt av MN-fakultetet skriver historie med opprettelse av Norsk Nukleært Forskningssenter, for å nevne noe.

Har du lyst til å skrive om dine funn eller øyeblikk fra hverdagen som forsker? Send oss din tekst her: redaksjonen@titan.uio.no (We also accept articles in English).

Enklere tilgang til engelske saker

Tidligere lå saker på norsk og engelsk på samme sted. Nå har vi fått en egen side for engelske tekster. Dersom du kun leser på engelsk finner du alle de engelske sakene her:

Les for eksempel: Ancient DNA pushes herring trade back to the Viking age

Om Titan:

Titan er MN-fakultetets populærvitenskapelige nettside. Vi har over 13 000 abonnenter på vårt nyhetsbrev og over 5800 følgere på Facebook. Våre saker publiseres jevnlig på forskning.no og i Teknisk Ukeblad – i tillegg til en rekke andre tidsskrifter og nettsteder.

Se også denne saken som ble lest av over 10 000 personer på forskning.no:

Kan det være ni planeter i solsystemet likevel?

Har du en god idé til en artikkel? Ta gjerne kontakt (redaksjonen@titan.uio.no)  Vi vil veldig gjerne høre om hva du forsker på!

Skjermbilde av kontaktsiden på titan.uio.no med epostadresser til journalisenten

Av Elina Melteig
Publisert 3. mai 2023 15:35 - Sist endret 15. mai 2023 10:45