Arbeidslivsråd for fakultetet

Satsingen på realfag og teknologi ved Universitetet i Oslo (UiO) har nå fått et Arbeidslivsråd. Dette rådet skal bidra i operasjonaliseringen av vår langsiktige strategi og ikke minst hjelpe oss i å nå vår målsetting om å bli et av Europas mest attraktive miljøer for forskning og utdanning innen realfag og teknologi.

Personportrett

Gjennom forskningsprosjekter og bruk av ekstern fagekspertise i utdanningen har vi allerede et omfattende samarbeid med bedrifter og enheter i offentlig forvaltning. For ytterlige å styrke dette samarbeidet har vi nå altså etablert et Arbeidslivsråd. Dette rådet skal bidra i operasjonaliseringen av vår langsiktig strategi i hele bredden av vår virksomhet, det vil si innen forskning, utdanning, innovasjon og formidling. I startfasen vil vi særlig være opptatt av råd knyttet til utdanningen da vi er midt inne i en stor omlegging av utdanningen i realfag og teknologi ved UiO.

Vi utdanner morgendagens arbeidskraft

Arbeidsgiverundersøkelser de siste årene forteller at våre kandidater er attraktive, og kandidatundersøkelser forteller oss at vår utdanning oppfattes som relevant og tidsriktig i forhold til arbeidsmarkedet. Vi ser imidlertid at samhandling med arbeidslivet kan forbedres og i de kommende årene vil Arbeidslivsrådet komme med synspunkter og råd knyttet til hvordan vi kan utvikle vår utdanning ytterlige i forhold til fremtidens arbeidsmarked.

Arbeidslivsrådet skal hjelpe med å nå vår ambisjon om å være et av Europas mest attraktive miljøer for forskning og utdanning innen realfag og teknologi. Arbeidslivsrådets medlemmer er oppnevnt for en periode på tre år. Det er i første omgang oppnevnt åtte medlemmer, men rådet skal utvides med to nye medlemmer i løpet av 2015. Rådet har per i dag følgende medlemmer:

• Oddvar Hesjedal, selvstendig næringsdrivende
  • Elisabeth Søyland, Oslo universitetssykehus (OUS)
  • Preben Strøm, Subsea Valley
  • Alexander Woxen, StartupLab/OsloTech
  • Elisabeth Nøst, FMC Technologies
  • Bjørn Pedersen, Diatec Monoclonals AS
  • Stig Alstedt, HP Norge
  • Olga Ingrid Molstad Steinsholt, Statnett

Oddvar Hesjedal har tatt på seg oppgaven å lede rådet de tre første årene. Første møte i Arbeidslivsrådet er avholdt, og det ble for oss en meget oppløftende start!

Av Morten Dæhlen
Publisert 26. feb. 2015 15:05 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54