Arealer for høykvalitets forskning og utdanning

Universitetet i Oslo skal i løpet av vinteren ferdigstille en plan for utvikling av bygningsmassen. En stor andel av denne bygningsmassen brukes av Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet og vi har i den anledning gitt vårt innspill til arbeidet der vi forsøker å beskrive hvor vi vil være i 2030.

Personportrett

Dette er selvfølgelig ikke en plan hugget i stein, men et utgangspunkt for en prosess der vi ser utviklingen av bygningsmassen i forhold til våre primæroppgaver. Jeg anbefaler alle å lese dokumentet, men her er tre av hovedelementene:

• Vi lanserer noen hovedpilarer av hva vi mener UiO bør bruke det nye anlegget for livsvitenskap, kjemi og farmasi som kommer i Gaustadbekkdalen (i 2022)!
  • Knyttet til arbeidet med anlegget i Gaustadbekkdalen argumenterer vi sterkt for en helhetlig rehabilitering av Kristine Bonnevies hus.
  • Vi ber om en konseptutredning for Nedre Blindern (bygningen syd for Blindernveien) der målsettingen er å rehabilitere dette området til et moderne universitetsområde for virksomhet som ikke sorterer under livsvitenskap. Disse områdene er store ved Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet og de vil være store i uoverskuelig fremtid.

Jeg har skrevet om dette tidligere her i nyhetsspalten, men gjentar dette nå i november da det er viktig at flest mulig av våre medarbeidere får innsikt i hvordan vi, med vekt på arealer og bygninger, ser fakultetets samlede utvikling i et langsiktig perspektiv.

Les dokumentet "Hvor er MN i 2030?" (pdf)

Publisert 28. nov. 2014 08:54 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54