English version of this page

Banebrytende satsing med partnere i næringslivet og offentlig sektor

Å skape en ny og innovativ arena for samarbeid med næringsliv og offentlig sektor, var en viktig grunn til at vi etablerte dScience - Senter for data- og beregningsvitenskap. Nå er dScience partnerprogram en realitet, og gjennom dette programmet ser vi frem til en blomstrende videreutvikling av vår samhandling med samfunns- og næringsliv.

I over 200 år har Universitetet i Oslo (UiO) utviklet kunnskap for og med samfunnet rundt oss. Tre historiske eksempler fra vårt eget fakultet er aktiviteten i Observatoriet, ledet av Christophers Hansteen, som la grunnlag for etableringen av Statens kartverk. På 1860-tallet fant Peter Waage og Cato Maximillian Guldwaag massevirkningsloven. Og ikke minst, Kristian Birkelands fremragende vitenskapelig arbeid, som la grunnlag for etableringen av kunstgjødselprodusenten Norsk Hydro (nå Yara) i 1905. Fra nyere tid trekker vi på omfattende erfaring i samarbeid med etablert næringsliv gjennom ulike prosjekter. Gjennomføring og deltagelse i flere sentre for forskningsdrevet innovasjon (SFI), samt utvikling av nyetableringer gjennom samarbeid med gründere, inkubatorer som StartupLab i Forskningsparken og ulike investorer. Grunnforskning har alltid vært viktig for utvikling av næringsliv og samfunn, og i Norge har UiO hatt en helt spesiell rolle. Det er en rolle vi vil hegne om og videreutvikle blant annet ved strategisk og langsikt samarbeid med viktig næringsliv og sentrale samfunnsaktører.

Ved UiO, særlig ved Det matematiske-naturvitenskapelig fakultet, er det gjennom de siste 50 årene bygget opp sterke fagmiljøer innen data- og beregningsvitenskap som leverer forskning og utdanning på høyt internasjonalt nivå. Vi har gode forskningsmiljøer innen feltet ved de fleste av fakultetets ni institutter, og beregningsvitenskap er integrert i alle våre utdanninger. Tildelingen av et Senter for fremragende forskning (SFF) til Integreat - The Norwegian centre for knowledge-driven machine learning, befester UiOs posisjon. I løpet av de siste 10-20 årene har det ved UiO også kommet til sterke miljøer innen medisin, samfunnsvitenskap og humaniora som baserer sin forskning på avanserte studier av data og tilhørende beregninger.

Med dette bakteppet etablerte vi dScience - Senter for data- og beregningsvitenskap med tre hovedoppgaver:

• Bygge og videreutvikle internasjonalt ledende forskning innen data- og beregningsvitenskap ved UiO.
  • Levere viktige bidrag til grønn omstilling av samfunns- og næringsliv.
  • Utvikle banebrytende samarbeid mellom akademia, bedrifter og enheter i offentlig sektor. Det inkluderer å være en sentral bidragsyter i utviklingen av Norges første innovasjonsdistrikt Oslo Science City, som har digitalisering og beregningsvitenskap som ett av sine fire satsingsområder.

dScience etablerer nå sitt partnerprogram, der fremragende forskning skal kobles med sentrale norske partnere. Partnerprogrammet er en direkte oppfølging for å realisere den tredje hovedoppgaven, selvfølgelig med det faglige innholdet representert ved de to øvrige punktene. Ved å utvikle og gjennomføre samarbeidsprosjekter vil dScience bidra til langsiktig kapasitetsbygging på områder som er særlig viktig for Norge. Det inkluderer blant annet maskinlæring, kunstig intelligens, digital tvillingteknologi, dataforvaltning og kunnskapsrepresentasjon. Ved oppstart er Helse Sør-Øst, KONGSBERG-gruppen, Equinor, DNB, DNV og NBIM (Statens pensjonsfond utland) med i dScience partnerprogram, og flere bedrifter og enheter i offentlig sektor vil komme til. Et slikt omfattende samarbeid mellom akademia og tunge nærings- og samfunnslivsaktører er unikt i Norge, og banebrytende i sin form! Partnerprogrammet lanseres 6. mars, der statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel ved Kunnskapsdepartementet åpner markeringen.

UiO er et forskningsintensivt universitetet som har som løpende målsetting å være blant verdens ledende universiteter. Dette er en krevende målsetting, der vi både må sikre at den frie uavhengige forskningen har gode vilkår, og at vi utvikler god samhandling med aktører i samfunns- og næringsliv.  Samhandlingen må handle om å levere forskningsresultater og kompetanse som bidrar til utvikling av lønnsomme arbeidsplasser. Denne samhandlingen skal også gi forskere ved UiO dyp innsikt i samfunnets behov, som i sin tur skal utnyttes for langsiktig kapasitetsbygging. dScience partnerprogram er bygget for akkurat dette formålet.

Jeg gratulerer dScience med etableringen av partnerprogrammet, og gleder meg til å følge med på det nyskapende samarbeidet som vil vokse ut av dette!

Av Professor Solveig Kristensen, dekan og styreleder dScience
Publisert 2. mars 2023 15:22 - Sist endret 2. mars 2023 15:23