English version of this page

«Data science and computing» - fra stort til større ved Universitetet i Oslo

I vår rykende ferske strategi har “data science and computing” fått stor oppmerksomhet, både metodeforskningen under overskriften «digitalisering og beregningsorientert vitenskap» og som viktig verktøy for å løse vitenskapelige problemstillinger på andre områder.

portrett

At «data science and computing» er en viktig del av strategien er selvfølgelig en naturlig konsekvens av at Universitetet i Oslo (UiO) har satset mye på dette området i mange år og at vi har mange fagmiljøer som leverer forskning og utdanning på høyt internasjonalt nivå.

Basert på strategien vil vi ta denne satsingen til et nytt nivå og en arbeidsgruppe foreslår at det etableres et nytt senter for «data science and computing» på tvers av institutter ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Det er viktig å understreke at alle institutter på fakultetet er involvert i «data science and computing». Det finnes også mange forskningsmiljøer på andre fakulteter ved UiO som anvender metoder og verktøy innen «data science and computing» i sin forskning og utdanning. Les fakultetets strategi.

Forslaget fra arbeidsgruppen er meget interessant og vi vil nå utrede hvordan et slikt senter kan etableres, bygges opp og organiseres ved fakultetet. Fakultetet har allerede fire egendefinerte sentre på tvers av institutter, men ikke et senter i det omfanget og den bredden vi her snakker om. Målet er å etablere dette senteret fra januar 2020, men at oppbyggingen vil måtte skje i faser over en periode på 4-5 år.

Senteret skal bidra i hele bredden av samfunnsoppdraget, men senteret skal først og fremst bidra til å styrke UiOs internasjonale posisjon som et forskningsintensivt universitet innen «data science and computing».

Av dekan Morten Dæhlen
Publisert 4. apr. 2019 09:55 - Sist endret 21. feb. 2023 14:55