Digital eksamen utvikles videre

Før jul gjennomførte vi den største digitale eksamenen på UiO med stor suksess. Nå jobber vi videre med videreutvikling av digital eksamen-prosjektet.

portrettbilde

Rett før jul arrangerte UiO den største digitale testeksamen så langt med 230 MN-kandidater i kjemi på egen bærbar PC. Gymsalen var fullpakket av kandidater, IT-vakter, eksamensvakter og enkelte skuelystne som meg selv, som fulgte med fra sidelinjen.

Ville programvare, infrastruktur og logistikk fungere? Lokalene var oppgradert med strøm og nett, store bannere hengt opp med påloggingsdata, et stort volum reserve-PC-er klargjort og «Happy-or-not»-maskiner leid inn for å registrere studentenes tilbakemelding umiddelbart etter eksamen.

Studentene hadde i forkant fått opplæring i programvare og installert en «safe exam browser» som låser PCen for eksternt input. I Lucy Smiths hus var det innredet et observasjonsrom der en stab fra fakultetet, USIT og sentraladministrasjonen kontinuerlig monitorerte studentenes  PC-er fulgte opp tekniske problemer og fattet beslutninger om tidsforlengelse og skifte til utlåns-PC. Avviklingen ble en suksess!

Stort prosjekt

Digital eksamen er UiOs største satsing innen utdanning siden kvalitetsreformen. Prosjektet ledes av universitetsdirektøren. Prosjektet har en sentral styringsgruppe og drives fremover av en prosjektgruppe i samarbeid med fakultetene.

MN har vært et av testfakultetene, og i tillegg til den store eksamenen i KJM1100 ved Kjemisk institutt ble det høsten 2015 gjennomført digital eksamen i ITLED4041 ved IFI med 10 kandidater, ENT4050 ved Senter for entreprenørskap med 25 kandidater og BIO2150/BIO2150A ved IBV med 70 kandidater.

Våren 2016 er MN pilotfakultet, og vi vil gjennomføre eksamener ved Farmasøytisk institutt, Kjemisk institutt og IFI i samarbeid med miljøer som har vært aktive deltagere i testfasen. Høsten 2016 ønsker vi blant annet å pilotere midttermineksamen for et av de store matematikkemnene.

Inspera og FlexEx

UiO har inngått en avtale med Inspera om leveranse og videreutvikling av programvare til digital eksamen. I tillegg starter UiO nå prosjektet FlexEx, som skal utvikle en helhetlig digital arkitektur som også omfatter verktøy for obligatoriske innleveringer, tekniske løsninger som digital penn etc.

Dette prosjektet blir svært viktig for MN, som er det mest krevende fakultetet ved UiO! Vi arrangerer flest - og størst - skoleeksamener, som forutsetter hyppig tilgang til store eksamenslokaler, robust infrastruktur og god organisering rundt eksamensavviklingen. Det er dessuten vi som stiller de mest avanserte kravene til teknikken: MN trenger løsninger for å skrive digital kode og for å skrive matematiske og kjemiske formler. I tillegg trenger vi tegneverktøy.

Sekvensiell innføring

Markedet tilbyr imidlertid ikke tekniske løsninger som dekker alle våre behov enda, og vi må derfor implementere etter hvert som teknologien kommer på markedet eller utvikles internt. Digital eksamen skal driftes ved alle fakultet fra 2017, men ved MN må vi skalere i den takt teknologiske løsninger, kompetanse og infrastruktur tillater.

Digital eksamen skal i sin endelige form dekke total arbeidsflyt, inkludert eksamensplanlegging, oppmelding, utarbeidelse av oppgaver, eksamensbesvarelse, sensur, tilbakemelding, klagebehandling og arkivering.

Forvaltningsorganisasjon for digital eksamen ved MN

Fakultetet har nylig fått på plass en forvaltningsorganisasjon for digital eksamen. Vi avsetter i år to millioner kroner til øremerkede stillingsressurser, i tillegg til at mange administrativt og faglig ansatte ved fakultetsadministrasjonen og instituttene blir involvert .

Fakultetet vil frem mot sommeren samarbeide med instituttene om å etablere denne nye forvaltningsstrukturen. I tillegg skal vi gjennomføre vårens pilotemner, planlegge høstens eksamener og forberede innfasing i drift fra 2017. Parallelt fortsetter arbeidet med å utvikle informasjon på nettsider og å planlegge og videreutvikle opplæring for studenter, faglærere og andre.

Fakultetet har en målsetning om - over tid - å utvikle digital eksamen til et pedagogisk verktøy. Vi knytter bruken av digital eksamen tett opp mot bruk av nye læringsformer. Nye læringsformer er en viktig del av den pågående programutviklingen vi kaller InterAct. Vi er derfor svært glade for å ha fått på plass en avtale med professor Carl Henrik Gørbitz ved Kjemisk institutt som en faglig ressursperson i prosjektet. Carl Henrik skal jobbe med utvikling av faglig opplæring, videreutvikling av Inspera og analyse av fakultetets faglige behov som grunnlag for videreutvikling av digital arkitektur. Planen er at Carl Henrik etter hvert også skal jobbe med utvikling av digital eksamen i pedagogisk sammenheng.

Arbeids- og læringsmiljøåret 2016

2016 er UiOs år for arbeids- og læringsmiljø.Tilbud om å avlegge eksamen digitalt er en svært viktig komponent i studentenes læringsmiljø. Viktig i denne sammenhengen blir også mulighetene som ligger i å knytte den digitale eksamensløsningen opp mot monitorering av læringsutbytte og utvikling av nye læringsformer og evalueringsformer. Eksamensløsningen som vi tilbyr, med tilhørende opplæring og oppfølging av infrastruktur, vil etter hvert bli svært viktig for alle ansatte ved MN.

Jeg kommer tilbake med mer informasjon om arbeids- og læringsmiljøåret i senere nyhetsbrev. Akkurat nå krysser jeg fingrene og ønsker alle involverte lykke til med pilotering og videreutvikling av digital eksamen!

Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 25. feb. 2016 13:00 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54