English version of this page

Forskningsdagene og Cutting Edge

Fra midten av august forvandles campus til en yrende plass etter sommerdvalen når studentene igjen er å finne på hver plen og benk. Forelesningssalene og bibliotekene fylles opp, og semesteret er i gang. I september flytter forskerne ut av laboratoriene for å vise frem mye av det vi brenner for; Forskningsdagene og Cutting Edge.

portrettbilde av Finn-Eirik Johansen og Kristin Vinje

Forskningsdagene

Forskning er for mange preget av lange, og ofte ensomme dager på laboratoriet eller foran datamaskinen. Mange har et uklart bilde av hva forskerne egentlig driver med, men fra 19. til 30. september arrangeres Forskningsdagene, som er et årlig arrangement i regi av Forskningsrådet. Da dukker forskerne opp fra kriker og kroker på forskningstorget på universitetsplassen og viser seg frem til Oslos befolkning. Spesielt flott er det å se skoleklassene fra Oslo som kommer innom for å se på, og ikke minst for å prøve spennende forskningsaktiviteter som forskerne har funnet frem og lagt til rette for.

Forskernatt

For det litt mer voksne publikum vil vi også anbefale Forskernatt – Researchers’ Night, med to  arrangementer i Oslo fredag 28. september. På Realfagsbiblioteket ønskes det velkommen til «Forskernatt på Romstasjonen» med foredrag om exoplaneter og universitets opprinnelse, mens på Tekninsk museum står mennesket i fokus under temaet "Making Sense Together". Her får vi blant annet treffe den britiske genetikeren og bestselgende forfatteren Adam Rutherford (A Brief History of Everyone Who Ever Lived).

Cutting Edge

Cutting Edge, som er et av Norges største forskning- og teknologiarrangementer, får du presentert de nyeste forskningsgjennombruddene, de mest fengslende innovasjonene og de mest spennende oppstartsselskapene spunnet ut av norsk forskning. Tirsdag 25. september inviterer Universitetet i Oslo sammen med Inven2, Conventor og Forskningsparken til en dag der forskere, teknologer, politikere, gründere, investorer og studenter fra alle fagområder møtes for lansering av nye innovasjoner og grensesprengende forskningsresultater. I fjor deltok hele 1400 mennesker på festivalen. Kanskje blir det rekord i år?

Cutting Edge åpnes av Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, og gjennom hele dagen kan du delta på ulike debatter, lanseringsscener, foredrag, stands og bygge nettverk for din egen karriere. Se hele programmet

«Matchmaking»: Møt industrien

Forskere og Phd-studenter ved Universitetet i Oslo eller Oslo Universitetetssykehus inviteres spesielt til å delta på «matchmaking» under Cutting Edge-festivalen. Her matches du med potensielle partnere og industrisamarbeid og får i tillegg gratis deltagelse på hele festivaldagen. Å få muligheten til å få bedre kjennskap til selskap og industri som jobber i ditt forskningsfelt er en helt unik mulighet. Gjennom effektive og uformelle møter utveksler dere erfaringer, mulige samarbeidsområder og kanskje starte samtalene om en mulig partneravtale. Men ikke minst er dette en flott arena for å bygge nettverk, som kan få betydning for videre karriere. Les mer om partnermøtene

Av visedekan for innovasjon og samfunnskontakt Kristin Vinje og visedekan for forskning Finn-Eirik Johansen