Første milepæl i programrevisjonen

Første milepæl i programrevisjonen nærmer seg. Helhetlig programportefølje, generiske ferdigheter og kvalitetssikring av prosessen er noen av stikkordene som det jobbes med.

portrettbilde

Vi nærmer oss raskt første milepæl i programrevisjonen. Instituttene har utarbeidet skisser til 13 nye bachelorprogrammer samt ny struktur for det femårige masterprogrammet i farmasi. I tillegg arbeides det med 15 nye masterprogrammer. Innen 11. desember skal instituttene levere fullstendige emnematriser og læringsutbyttebeskrivelser (LUBer) for bachelorprogrammene og farmasiprogrammet.

Helhetlig programportefølje

Akkurat nå arbeider Studieutvalget med å identifisere utfordringer ved det enkelte bachelorprogram med et felles blikk på helheten i programporteføljen. Dette for å sikre en god og koordinert prosess fram mot innmeldingsfristen til UiO sentralt på nyåret. Programkomiteene blir bedt om å sikre at bachelorprogrammene er beskrevet med:

• en innledende tekst som reflekterer vedtatte MN-kvaliteter og "hva er en...."
  • LUBer som er inndelt i kulepunkter og underpunkter i samsvar med gitte føringer og som egner seg for publisering på programsidene
  • LUBer som er inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i hht. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk – både som overskrifter og begrepsbruk i teksten
  • generisk kompetanse i samsvar med føringer gitt i eget notat
  • en fullstendig emnematrise som inkluderer et utviklingssemester
  • eventuelle studieretninger med tilhørende LUBer og emnematrise

Det er ikke nødvendig å inndele bachelorprogrammet i studieretninger for å reflektere masterprogrammet, og mange av bachelorprogrammene ser da heller ikke ut til å legge opp til det. Ved behov kan det legges  føringer over i masterprogrammet om valgfrie emner i bacheloren etter en gitt liste. Det er også anledning til å legge inn 20 sp. fagspesifikke bacheloremner eller 30 sp. tverrfaglige bacheloremner i masteren slik at studentene kan innhente seg faglig. Det er også anledning til å klone emner fra bachelor til master ved behov. Dette kan skape større fleksibilitet i overgangen til masterprogrammene.

Generiske ferdigheter

Fakultetet gir nå føringer over hvilke generelle ferdigheter som bør nevnes i alle bachelorprogrammene og hvor de skal legges inn. Det er for eksempel selvsagt at bachelorprogrammene som inkluderer eksperimentelle fag (lab/felt) har HMS som læringsmål, her er det mulig å få inspirasjon fra skissen for kjemiprogrammet (s. 16, pdf). Og det fokus UiO har på etisk refleksjon må gjenspeiles i alle våre studieprogrammer, se gjerne skissen for farmasiprogrammet (s. 1, pdf). I tillegg er det viktig at innovasjonskomponenten ivaretas i bredden av programporteføljen.

Kvalitetssikring av prosessen

Studieadministrasjonen ved fakultetet og instistuttene vil i samarbeid med sentrale administrative ressurspersoner fremover kvalitetssikre arbeidet med bachelorprogrammene. Det er mange problemstillinger å ha fokus på. Jeg kan som eksempler nevne at programmer slås sammen (Biologi og Molekylærbiologi og biologisk kjemi), deles opp (Geofag: geologi, geofysikk og geografi), skifter institutt tilhørighet (Materialer, energi og nanoteknologi), eller overfører fagområder mellom hverande (Elektronikk og datateknologi og Informatikk: nanoelektronikk og robotikk, og Kjemi og Molekylærbiologi og biologisk kjemi). Noen emner (hovedsakelig innen matematikk, statistikk, kjemi og informatikk) inngår i mange av studieprogrammene. Et av våre fagfelt (astrofysikk) har ikke eget bachelorprogram. Lektorprogrammet i realfag er bygget opp av emner fra fakultetets øvrige studieprogrammer. Og vi må legge til rette for overgangsordninger mellom gamle og nye studieprogrammer. Dette krever koordinering! I tillegg må tekstene som skal ut på nett språkvaskes og samordnes. Derfor er det så viktig at fullstendige beskrivelser av bachelorprogrammene nå leveres til fakultetet, slik at vi i samarbeid med programkomiteene, studieadministrative og Studieutvalget har tid til utarbeidelse av endelige versjoner innen 1. april 2016. Tidsplanen er beskrevet i et eget dokument.

Navnsetting

En arbeidsgruppe ved fakultetet har vurdert navnsetting av bachelorprogrammene på et helhetlig grunnlag. Når programporteføljen nå klarlegges endelig vil vi ferdigstille dette arbeidet. Forslagene skal sendes til programkomiteene, og diskuteres i Studieutvalget og Instituttledermøtet.

Masterprogrammene

Rett over nyttår vil jeg avholde dialogmøter med ledere av masterprogramkomiteene og utdanningslederne om masterprogrammene. Da vil vi blant annet avklare hvilke masterprogrammer som ønsker oppstart allerede høsten 2017, og gripe fatt i disse programmene for å ferdigstille LUBer, emnematriser og opptaksrav til studieprogram og studieretninger.

Lykke til med første innspurt i programrevisjonen!

Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 27. nov. 2015 16:49 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54