God Jul og Godt Nytt År!

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet har gjennomført nok et produktivt år. Takk for innsatsen i året som har gått, og en riktig GOD JUL og GODT NYTT ÅR til alle våre medarbeider, studenter og samarbeidspartnere.

Portrettbilde

Listen over saker jeg kunne ha nevnt fra året som har gått er lang og jeg kan ikke gå i detalj. Jeg vil imidlertid fremheve to ting; i) vår høye vitenskapelige produksjon og vedvarende suksess på de frie forskningsarenaene, og ii) den store innsatsen som legges ned i utviklingen av vår utdanning, både innenfor de programmene vi har og i forhold til de revisjoner vi planlegger i årene som kommer.

Fri og åpen forskning

En av våre viktigste oppgaver er å hegne om og legge til rette for fri og åpen forskning. Historien er full av eksempler på at det er den grunnleggende langsiktige og åpne forskningen som skaper de store fremskrittene. Fri og åpen forskning er grunnlaget for en bærekraftig samfunnsutvikling. Slik har det vært lenge og slik vil det være i uoverskuelig fremtid (jeg mener for alltid!). Det er derfor hyggelig at vi lykkes godt på de åpne forskningsarenaene (NFR, ERC). Årets SFF-runde med innlevering av skisser viser stor aktivitet på fakultetet. Vi har levert hele 20 skisser der vi er vert, og i tillegg deltar vi på ytterligere 10 skisser. Dette er bra, selv om vi må legge til at nåløyet er trangt. Konkurransen er knallhard, men jeg er optimist.

Utdanning innen realfag og teknologi

Etterspørselen etter kandidater med utdanning innen realfag og teknologi har vært stor lenge. Ungdommen har tatt dette inn over seg, og i perioden 2011-2015 har vi på landsbasis opplevd nærmere 20 % økning i søkertallene (førstevalgsøkere). Det som er ekstra hyggelig er at vi i samme periode har hatt en økning som er nesten tre ganger høyere en landsgjennomsnittet. Høsten 2015 rundet vi 2 førstevalgsøkere per studieplass – ”all time high”! Jeg er overbevist om at grunnen til økningen er at samfunnet rundt oss etter hvert har oppdaget at vi gir en meget god utdanning, og med den innsatsen som legges for dagen er jeg 100 % trygg på at det vil fortsette.

Ha en fortreffelig jul og et fremgangsrikt godt nytt år!

Av Morten Dæhlen, dekan
Publisert 18. des. 2015 10:52 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54