English version of this page

God påske fra nytt dekanat!

Det har vært en merkelig situasjon å starte som nytt dekanat uten muligheter til å møte kollegaer ved instituttene og i fakultetsadministrasjonen. Vi er riktig nok godt i gang som nytt team, med fulle kalendere og oppgaver som står i kø. Det mangler ikke på prosjekter og arbeidslyst ved UiO, og det er bra! Samtidig kjenner vi på begrensningene ved bare å møtes digitalt. Det er så mange av dere vi hadde gledet oss til å treffe for gode diskusjoner og innspill!

gruppebilde

Denne uka ble vi eksponert for begrepet «Zoom-fatigue», og det treffer godt. Vi retter en stor takk til dere alle, som tross i en traurig arbeidssituasjon sørger for at hjulene går rundt, studentene får sin undervisning og eksamen, og at forskningssøknader sendes inn. Selv om universitetet har hatt strenge adgangsbegrensninger i mer enn et år leverer vi bra ved fakultetet. Selve driften går som normalt, og studentene gjennomfører godt. Økonomien viser imidlertid at det – som forventet – er et etterslep i forskningsaktiviteten, og tiden fremover vil klargjøre hvor store forsinkelser vi har.

Aller mest bekymret er vi for våre studenter, stipendiater og postdoktorer – særlig dem som kommer fra utlandet og sitter isolert på små hybler uten familie og nettverk. Vi setter vår lit til at veiledere og fagmiljøene viser dem ekstra omtanke i en vanskelig tid!

Det går heldigvis mot lysere tider, og den norske befolkningen vaksineres jevnt og trutt – tross i alvorlige hendelser og en uvelkommen forsinkelse. Vi i dekanatet gleder oss nå til påske, som gir mulighet for et etterlengtet avbrekk. Vi håper dere alle vil ta noen dager fri og nyte våren og livet utendørs!

God påske!

Av dekan Solveig Kristensen, studiedekan Knut Mørken, forskningsdekan Bjørn Jamtveit og fakultetsdirektør Jo Døhl
Publisert 25. mars 2021 22:13 - Sist endret 25. mars 2021 22:13