English version of this page

"Livslang læring"

Samfunnet endrer seg raskere enn noen gang, og det er vanskelig å si hvilke jobber som fins om ti år. Påstander av denne typen kan vi stadig lese om i media. Det kan diskuteres hvor sant dette er, men det er likevel ganske tydelig at mye er i endring. Det er heller ikke tvil om at naturvitenskap og teknologi ligger bak mye av endringene. Samtidig bidrar også våre fag med innsikt til å styre endringene i en bærekraftig og forsvarlig retning.

portrettbilde av mann

I denne situasjonen er det forståelig at myndighetene og samfunnet for øvrig er opptatt av «livslang læring» eller «lære hele livet», det at hele befolkningen skal ha gode etter- og videreutdanningstilbud for å stadig oppdatere og utvikle sin kunnskap, se Meld. St. 14 (2019–2020). Det er med andre ord klare forventninger til universitetet fra myndighetene på dette området, og med våre fags rolle i samfunnet har MN-fakultetet en viktig rolle å spille.

Gitt at vi skal bidra med tilbud innen livslang læring, så melder det seg mange spørsmål som for eksempel:

• På hvilke områder skal vi ha tilbud?
  • Hva skal det faglige innholdet være?
  • Hvordan kan vi administrere og organisere tilbudene?
  • Hvordan skal vi møte et naturlig behov for større grad av fleksibilitet hos studenter som er i full jobb?

Noen grunnleggende undervisningspremisser ligger faste også for våre livslang læring-tilbud. Studiepoeng er et mål på arbeidsinnsats og må ha samme betydning også for etter- og videreutdanningsemner, de (studie-) administrative rammene bør ligge tett opp til rammene for de regulære utdanningene samtidig som vi tar hensyn til de spesielle forholdene rundt livslang læring. Vi bør særlig gi tilbud på områder der vi ved MN har kunnskap som i liten grad er tilgjengelig andre steder. Vi bør være opptatt av at våre tilbud gir langsiktig kunnskap og i mindre grad være opptatt av tilbud som gir kortsiktig og instrumentell kunnskap.

Et uavklart spørsmål er hvordan livslang læring skal finansieres. Gratisprinsippet er en sentral rammebetingelse for de regulære universitetsutdanningene. Samtidig har hovedregelen vært at etter- og videreutdanning skal være fullfinansiert av deltagerne, noe som fører til merkelige dilemmaer når våre regulære tilbud også er tilgjengelige for folk som er i arbeid.

På tross av dette har vi ved MN-fakultetet et bredt tilbud av etter- og videreutdanningsemner rettet mot både skole og næringsliv. Fra høsten av kommer det et nytt emne i «Programmering for fagets skyld» rettet mot lærere, og en samling av såkalte mikroemner, Fra data til innsikt – verdiskaping for det grønne skiftet.

Alt tyder på at livslang læring-tilbudet ved MN-fakultetet vil vokse markant framover. Fakultetet arbeider derfor aktivt med å etablere gode rammebetingelser for slike tilbud, i samarbeid med UiOs sentrale ledelse.

Av studiedekan Knut Mørken
Publisert 25. mars 2021 21:19 - Sist endret 21. feb. 2023 14:55