Nå gjelder det ikke å sove i timen

Regjeringen vil satse mer på realfag og teknologi! Det legges opp til kraftig vekst på våre områder. Nå må vi alle være våkne og følge med i årene som kommer.

portrettbilde

Forskning og høyere utdanning er en virksomhet som krever langsiktighet, og vi har endelig fått nasjonens første langtidsplan for forskning og høyere utdanning. Langtidsplanen synliggjør viktigheten av forskning og utdanning innen realfag og teknologi.

Den forrige Regjeringen annonserte i Forskningsmeldingen våren 2013 at Norge nå skulle innføre langtidsplaner for forskning. Et etterlengtet forslag, og et forslag vi har ventet på i mange år.

Seks satsinger

Den nye Regjeringen har fulgt opp, og for noen uker siden la kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen frem langtidsplanen i seks hovedområder. hvor ressursinnsatsen skal økes de kommende årene.

• Hav
  • Klima, miljø og miljøvennlig energi
  • Muliggjørende teknologier
  • Bedre og mer effektive offentlige tjenester
  • Et innovativt og omstillingsdyktig næringsliv
  • Verdensledende fagmiljøer

Jeg er naturlig nok veldig fornøyd med dette da disse seks punktene er svært sammenfallende med våre langsiktige satsinger ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

Nå må vi alle forberede oss godt på utlysninger av midler som må komme i kjølvannet av denne langtidsplanen som starter allerede i 2015.

En god start

Et første viktig steg i 2015 er at Regjeringen setter av 260 millioner ekstra for å understøtte høykvalitets forskning med et langsiktig potensial.  Dette er en god start, men det er særlig én ting jeg etterlyser i langtidsplanen.

Jeg savner et tyngre engasjement for utdanning av realister og teknologer - langtidsplanen er ikke bare en plan for forskning, men også en plan for høyere utdanning. I statsbudsjettet for 2015 og i langtidsplanen ligger det gode ansatser til økt satsing på høyere utdanning, men dette må følges opp. Det er derfor grunn til å tro at dette skjer fra 2016 med mindre det i de pågående forhandlingene i Stortinget kommer til å endre utdanningskomponenten allerede fra 2015. Norge trenger flere realister og teknologer, ikke minst for å realisere oppgaver og løse viktige utfordringer under de seks områdene som er fremhevet i langtidsplanen.

Håper på utdanningsløft

Jeg håper statsråden tar fatt i høyere utdanning med samme engasjement og tyngde som han viste for grunnforskningen innen realfag og teknologi da han la frem langtidsplanen i Ole Johan Dahls hus for noen uker siden. Jeg vet at utfordringen er stor, fordi det også kreves en omlegging av utdanningen i grunnskolen og videregående skole for å få flere til å velge fordypning i realfagene.

Jeg vet også at Torbjørn Røe Isaksen ikke kan gjøre dette alene, og jeg kan forsikre at vi er med gjennom vår ekstraordinære satsing på høyere utdanning - InterAct - som vi startet for ett år siden. Vi legger blant annet særlig vekt på forskningsnær utdanning. Jeg satser på at 2016 blir året da Regjeringen fyrer av nye og godt finansierte studieplasser i realfag og teknologi!

Hovedbudskapet i dette nyhetsbrevet er imidlertid å minne oss alle om at nå kommer det mer midler til realfag og teknologi og at vi må forberede oss godt på å konkurrere om disse midlene.

Publisert 30. okt. 2014 08:56 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54