Ny organisering av økonomifunksjonene

Økonomifunksjonen på MN samorganiseres i fakultetsadministrasjonen. Vi ønsker dem hjertelig velkommen til ny arbeidsplass i fakultetsadministrasjonen!

portrettbilde

Gjennom de siste 20-30 årene har fakultetet vokst kraftig. Dette har skjedd på flere måter, gjennom økte forskningsbevilgninger finansiert av eksterne kilder, gjennom tildeling av rekrutteringsstillinger, gjennom tildeling av flere studieplasser, osv. Vi har vært dyktige til å håndtere denne veksten, men på ulike områder har denne veksten også skapt utfordringer. Et av disse områdene er innen håndtering av vår økonomi, som har blitt betydelig mer kompleks over de siste årene. Denne kompleksiteten skyldes flere forhold, blant annet at vi mottar finansiell støtte fra stadig flere kilder som i sin tur har medført større krav til oppfølging og rapportering.

Gjennom ulike prosesser over flere år har vi funnet det riktige å omorganisere økonomifunksjonen for å gjøre denne mer robust og oppnå bedre samhandling på tvers av fakultet. I tillegg åpner denne løsningen for bedre læring (utnytte ”best practice”) og økonomiansatte får bedre muligheter for kompetanseutvikling. Vi danner mer solide fagmiljø innen økonomihåndtering, og møter behovet for økt fleksibilitet i forhold til fremtidsbildet, som for eksempel Livsvitenskapssatsingen.

Vi har valgt å samorganisere økonomifunksjonen for hele MN, med lokalt tilstedeværelse etter behov. Man har også både på fakultet og institutt satset på utvidet administrativ forskerstøtte.  Den avsluttende prosessen har pågått i ett år, og vi har nå en samlet økonomifunksjon på fakultetet på linje med de andre store fakultetene på UiO.

Samorganiseringen av økonomifunksjonen ved fakultetet er i tråd med målene for universitetets Internt handlingsrom-prosjektet der man ønsker å utvikle, strukturere og dimensjonere administrasjonen ved UiO gjennom å øke både standardiseringen og spesialiseringen av administrative rutiner og roller.

Resultatet av dette er at det i disse dager er ekstra mye folk i gangene hos fakultetsadministrasjonen i Fysikkbygget. Torsdag og fredag denne uken har økonomimedarbeidere fra instituttene fått nye kontorplasser i 2. og 3. etasje i Fysikkbygningen (øst). Felles aktiviteter startet imidlertid før sommeren med blant annet sommerseminar i Åsgårdstrand hvor alle økonomimedarbeidere deltok. Jeg vil, på vegne av fakultetsadministrasjonen og dekanat, ønske alle økonomimedarbeidere hjertelig velkomne til deres nye arbeidsplass.

Detaljert omkring kontaktpunkter for instituttledelse og ansatte ute på instituttene, herunder hvem som har ansvaret for hva i forhold til instituttene i den nye økonomiseksjonen i fakultetsadministrasjonen vil bli sendt ut til instituttene og være tilgjengelig på nettet.

Publisert 28. aug. 2015 13:09 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54