Nye retningslinjer for bruk av KD-stillinger

Fakultetet har utarbeidet nye retningslinjer for tildeling av stipendiatstillinger. Dette gir forskningsmiljøene tydelige signaler om fakultetets prioriteringer.

Portrettbilde

MN-fakultetets største og viktigste strategiske ressurs er våre øremerkede stipendiatstillinger fra Kunnskapsdepartementet (KD-stillingene). Disse gjennomløpende stillingshjemlene bruker vi til å styrke fakultetets posisjon som et internasjonalt forskningsfakultet.

Omtrent 1/3 av disse forvaltes av instituttene, mens 2/3 forvaltes av fakultetet. Det er for eksempel denne ressursen vi benyttet da vi etablerte våre Endringsmiljøer (Strategic Research Initiatives).

Det kommer ofte ønsker om å bruke slike KD-stillinger som egenandel i forskjellige eksterne søknader. Det gjør vi også i betydelig grad, men vi ønsker i tillegg å beholde en betydelig frihet til egne prioriteringer. Vi har derfor laget retningslinjer for bruken av disse, som vi tror vil binde opp ca. 1/3 av KD-stillingene vi disponerer. Det vil si at 1/3 av det totale antallet, halvparten av de MN-forvaltede stillingene, vil være uten særlige føringer på sikt (pr i dag er denne friheten bundet opp i Endringsmiljøene). Dekanatet har etter diskusjoner med instituttlederne laget de nye retningslinjene for bruk av KD-stillinger.

Overordnet mål med KD-stillingene

KD-stillinger skal understøtte fakultetets videreutvikling og posisjon som et internasjonalt forskningsfakultet, og benyttes i tråd med UiOs og MNs vedtatte overordna strategier. Bruken skal spesielt understøtte:

• Fremragende forskning
  • EU-utfordringen
  • Kjønnsbalanse (flere kvinner i ledende posisjoner)

Hovedprinsipper

MNs totale portefølje av KD-stillinger (maks 20 % postdoktorer på hvert institutt) skal i begrenset grad bindes opp mot søknader om ekstern finansiering. KD-stillinger som egenandel i søknader benyttes likevel i følgende tilfeller:

• Startpakker - 1 stilling pr nytilsatt (ved kopling mot nytilsettinger i sentere må dette sees i sammenheng med stillinger allerede tildelt senteret)
  • SFF-sentere - 6 stillinger (dersom MN er vertskap og har et godt budsjett - ellers individuell vurdering)
  • SFI- og FME-sentere - 4 stillinger (på samme premisser som over)
  • ERC Starting Grant (StG)-søkere - 1 stilling
  • Consolidater Grant (CoG)-søkere som ikke har lønn over basis - 1 stilling
  • Fellesløft innen FRIPRO
  • Nordic SFF og store nasjonalt koordinerte prosjekter - 1 stilling (kun når vi er vertsskap og med en kvinnelig leder)
  • Flerpartnerprosjekter i H2020 koordinert ved MN - 1 stilling (dersom MN har et godt budsjett - ellers individuell vurdering)

Instituttene må vurdere veilederkapasitet, bredde- og undervisningsbehov ved instituttet, robusthet av kandidatens studiemiljø, etc.

Av Svein Stølen, forskningsdekan
Publisert 27. apr. 2015 16:41 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54