Nytt år med nye muligheter

Semesteret er godt i gang etter mange herlige fridager. Året startet svært gledelig med utdeling av to Olav Thon-priser til MN. I tillegg går vi en spennende tid i møte med nye studieprogrammer.

Portrettbilde

Olav Thon Stiftelsen tildelte Anders Malthe-Sørenssen ved Fysisk institutt Nasjonal fagpris for fremragende undervisning. I tillegg fikk Ellen Karoline Henriksen, Cathrine W. Tellefsen og Carl Angell ved Skolelaboratoriet i fysikk støtte til undervisningsrelatert forskning ved prosjektet ReleKvant.

Gratulerer til prisvinnerne og Fysisk institutt! Dette er vel fortjent, og en strålende profilering av utdanningen ved vårt fakultet!

Foreslått nye studieprogrammer

Før jul meldte instituttene inn 13 (muligens 14) ønskede bachelorprogrammer og to femårige masterprogrammer (Master i farmasi og Lektorprogrammet i realfag) til fakultetet. Dekanatet har oppnevnt programkomiteer for hvert av de foreslåtte studieprogrammene, som nå jobber sammen med instituttenes utdanningsledere og oss ved fakultetet om faglige rammer og læringsmål for programmene. Studieprogrammene er i mange sammenhenger instituttenes ansikt utad, og kommuniserer instituttenes faglige profil og visjon til omverdenen. Dermed bør de faglige rammene for programmene ta utgangspunkt i instituttenes faglige profil, sammen med de fire kvalitetene vi tidligere har definert og skal gjenfinne i alle fakultetets studieprogrammer: synergi mellom dybde og bredde, forskningsnær utdanning, integrert profesjonell kompetanse og fremragende læringsmiljø.

Hva skal være de grunnleggende prinsippene i hvert studieprogram?

Utdanningen vår skal adressere store, sentrale, globale utfordringer, som blant annet inkluderer energi-, klima- og helseproblematikk. Dette er problemkompleks som krever tverrfaglighet og helhetsperspektiv på eget og andre fagfelt, og forutsetter samtidig at kandidatene våre utvikles til problemstillere og ikke bare problemløsere. Tverrfaglighet som grunnlag for konvergens er en bærende idé i livsvitenskapsstrategien (pdf) og betydningen av interdisiplinaritet fremheves i SAB-rapporten (pdf). Samarbeid mellom fagmiljøer sto sentralt i prosessene rundt fakultetets etablering av endringsmiljøer.

Instituttenes faglige profil

Utfordringen til instituttene og fagmiljøene er å tenke gjennom hvilken faglig profil eller visjon de bør ha i rammen av en slik overordnet utvikling.

Innen 1. februar skal hvert institutt oversende tre til fem korte punkter som til sammen beskriver instituttets faglige visjon/profil, utfyllende beskrevet i en medfølgende tekst. Dette skal samlet danne grunnlag for fakultetets faglige visjon/profil og skape en felles plattform for programmenes læringsmål.

Innen 1. mars skal instituttene levere tre til fem korte punkter som til sammen beskriver programmenes overordnede visjon/profil, utfyllende beskrevet i en medfølgende tekst. Dette vil danne grunnlag for det videre arbeidet med konkretisering av programmenes læringsmål, programstruktur, emneportefølje, emnenes læringsmål og videre emneutvikling.

Prosessen er utdypende beskrevet i notatet Utdanningsutvikling ved MN-fakultetet Fase 2: Faglige rammer og læringsmål for programmene (pdf). Jeg anbefaler også at du følger med på vår nyetablerte nettside til InterAct, der vi vil legge ut informasjon fortløpende.

Godt nytt utdanningsår!

Av Solveig Kristensen, studiedekan