English version of this page

Nyttårshilsen 2023: Verden trenger oss

Vi går inn i et nytt år med nye ambisjoner, muligheter og utforinger. 2023 inneholder likevel mer usikkerhet enn det vi er vant til å forholde oss til.

Den globale temperaturøkning går raskere enn mange hadde forventet, og Verdens naturfonds nye ‘Living Planet’ rapport dokumenterer en dramatisk reduksjon av ville dyrearter. Samtidig påvirkes vi alle av krig i Europa, inflasjon, renteøkning og mangedobling av strømprisene.  Også ved vårt fakultet har ABE-kutt, økte lønnsutgifter, strømsjokk, og kutt i bevilgningene fra Forskningsrådet gjort at vi står i en økonomisk situasjon som krever gjennomgripende sparetiltak. Ved inngangen til det nye året arbeider fakultetsledelsen sammen med de ulike institutters ledelse for å løse disse utfordringene uten at våre kjerneaktiviteter blir skadelidende og uten at det går ut over vår evne til å opprettholde og helst øke våre eksterne inntekter.

Under bestrebelsene med å få våre lokale budsjetter i balanse, er det også viktig å ikke glemme at løsningene på globale utfordringene vil kreve kunnskap vi som Norges fremste fakultet innen realfag og teknologi er forpliktet til å være med på å levere. Da må vi ta vare på de unge og talentfulle som ofte er svært motiverte til å redde en verden som i dag ikke lenger synes å være på en bærekraftig kurs.

Selv om situasjonen ved inngangen til det nye året er krevende, er det også lyspunkter. Vi er et fakultet med svært mange dyktige forskere og undervisere. En fjerdedel av alle landets SFF- finalister arbeider hos oss og vi får to nye SFF’er (hadde ikke NFR kuttet i SFF-budsjettene, hadde vi fått tre av elleve), og én ny SFU i 2023. Dekanatet opplever at det er stor grad av tillit og solidaritet mellom våre ulike enheter og det er godt samarbeid mellom den vitenskapelig- og den teknisk-administrative delen, både på institutt- og fakultetsnivå. Sammen har vi alle forutsetninger for å takle de krevende tidene vi er inne i på en god måte. Dekanatet ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med dere alle i 2023.

Godt nytt år

Bjørn Jamtveit