English version of this page

Realfagsbølgen på vei!

Antall primærsøkere til våre bachelorprogrammer var hele 8% høyere i år i forhold til i fjor. Tar vi med veksten i de foregående årene kan vi kanskje begynne å snakke om at realfagsbølgen er på vei! Vi går en spennende høst i møte!

Morten Dæhlen, dekan.

Mange vil studere fysikk

Søkertallene er veldig gode over hele linja for realfag og teknologi ved UiO, men akkurat i år er det grunn til å fremheve søkertallene til programmene som sorterer under Fysisk institutt. Programmene ELDAT (Elektronikk og data) har 28% flere søker enn i fjor, FAM (Fysikk, meteorologi og astronomi) har 20% flere søkere enn i fjor og MENA (Materialer, energi og nanoteknologi) har hele 84% flere søkere enn i fjor.

Dette er imponerende og årsaken kan være det du finner på disse sidene:

Dette er strålende arbeid, både fra ansatte, studenter og tidligere studenter. Det hører med til historien at alle de nevnte studieprogrammene gjennomføres med bidrag fra andre institutter ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet. Det er imidlertid ingen tvil om at medarbeidere og studenter ved Fysisk institutt har gjort en stor innsats for rekruttering til realfagene de siste årene.

Åpningsuka og ukene deretter

Vi må sørge for å få til et godt mottak av nye studenter når hordene av forventningsfulle ungdommer inntar Blindern i august.

Jeg vet at det jobbes godt med åpningsuka for nye studenter og i år får alle studentene tilbud om deltagelse på programseminarene som går over to dager med overnatting. Dette ble forsøkt på to programmer i 2012 og på 8 programmer i fjor med gode resultater. Jeg er glad for at vi år kan gi alle nye studenter dette tilbudet.

Når det gjelder åpningsuka er det særlig viktig at også vitenskapelig ansatte engasjerer seg. Mange var med i fjor, noe studentene satte stor pris på. Jeg oppfordrer alle til å sette av tid til mottak av studenter de første ukene av høstsemesteret. Jeg har selv satt av åpningsuka for å besøke så mange arrangementer som mulig.

Rekordmange nye rekrutteringsstillinger

I tillegg til meget god søkning til alle våre studieprogrammer har vi i år lyst ut rekordmange nye rekrutteringsstillinger (PhD/post.doc). Disse skal rekrutteres i løpet av sommeren. De må derfor jobbe knallhardt  for å finne de beste kandidatene til de nærmere 150 PhD-/post.doc-stillingene som skal besettes i løpet av høsten.

Jeg vil avslutningsvis minne om ”PhD-Day” som vi arrangerer i Vilhelm Bjerknes' hus i samarbeid med Realfagsbiblioteket den 5. juni. Dette arrangementet vil selvfølgelig ikke dekke de nye som kommer til høsten, men dersom årets ”PhD-Day” blir vellykket vil vi gjøre dette til en årlig seanse for våre PhD-studenter. Graden av vellykkethet for dette arrangementet handler om oppmøte, så jeg oppfordrer alle til å delta og særlig alle våre PhD-studenter.

Programmet finner dere her.

Emneord: Søkertall fysikk, rekrutteringsstillinger, åpningsuka, PhD-Day Av Morten Dæhlen
Publisert 27. mai 2014 15:29 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54