Soleklar vinner – nok en gang

Det kommer ikke som en overraskelse, men for n-te året på rad får mange forskere ved fakultetet vårt frie midler fra Norges forskningsråd og EU. Dette gjør MN til Norges soleklare vinner når det gjelder å hente frie midler, og vi nærmer oss et europeisk toppsjikt når det gjelder ekstern finansiering av grunnleggende langsiktig forskning.

portrettbilde

Takk til alle, både forskere og personer i støtteapparatet, som gjør at vi lykkes, år etter år. Med 1/3 av alle ERC-støttede prosjekter i Norge (18 stk) står Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN) frem som kvalitetsfakultetet innen realfag og teknologi i Norge.

Videre har vi en lang rekke unge forskere ved MN som har lykkes i å hente frie midler fra Norges forskningsråd de siste årene, og i år fikk vi altså hele 7 toppforsk-prosjekter til MN. Selv om vi ikke måler oss i forhold til andre i Norge, men i forhold til våre konkurrenter i utlandet, er det hyggelig å merke seg at MN alene oppnår flere toppforsk-prosjekter enn Norges største universitet til sammen!

Det siste jeg vil kommentere er at vi også observerer bedre uttelling i EU-systemet det siste året, utover den gode uttellingen vi allerede har innen ERC. Vi har sendt flere søknader enn noen gang til EU (Horisont 2020) og uttellingen er brukbar, selv om vi skulle ønske at den var noe bedre.

På disse søknadene får vi gjennomgående gode evalueringer på vitenskapelig kvalitet, mens vi har en del å hente på ”impact”-delen der vi ikke når opp i den harde konkurransen. Dette er ikke overraskende for et universitet som satser og skal satse på grunnleggende langsiktig forskning. Her har vi imidlertid et forbedringspotensial, og som min bestefar sa til meg når jeg øvde på å slå han i sjakk - ”trening gjør mester”! Nå ble ikke jeg en mester i sjakk, men det er ingen dum tanke å tenke at når man sender sin første søknad til EU så handler den jobben også om å trene på å skrive gode søknader.

Takk til innsatsen for alle som har lykkes og takk for innsatsen til alle som prøver og nesten lykkes! Lykke til med henholdsvis prosjekter som er innvilget og fremtidige søknader om nye prosjekter.

Av Morten Dæhlen, dekan
Publisert 25. feb. 2016 16:02 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54