English version of this page

Solid vekst og et par utfordringer

Fakultetet har vokst kraftig de siste 5-6 årene og i 2019 kan den årlige omsetning komme til å bikke over 2 milliarder kroner. Årsaken er selvfølgelig at det jobbes godt på alle enheter, men denne veksten skaper også noen utfordringer.

portrettbilde

Veksten

En viss andel av veksten skyldes at UNIK, nå Institutt for teknologisystemer, ble en del av fakultetet i 2017 og at Naturfagsenteret ble en del av fakultetet i 2018. Det har også vært en vekst i antall studieplasser og KD-stillinger, men størstedelen av veksten kan tilskrives vekst i inntekter fra Norges forskningsråd, EU og andre kilder. Samlet betyr dette at omsetningen de siste 5-6 årene har økt med litt mer enn 0,5 milliarder kroner. Dette er betydelig selv om jeg ikke her har korrigert for pris og lønnsvekst.

I tillegg til at forskning og utdanning innen våre fagfelt har fått og får stor oppmerksomhet hos myndighetene, er den viktigste årsaken at det arbeides meget godt på alle enheter over hele fakultetet. Denne veksten er hyggelig, ikke minst fordi mange miljøer har hentet store midler til grunnforskning, men denne utviklingen har også skapt et par utfordringer.

Arealer

Større inntekter gjør at vi blir flere mennesker, både ansatte og studenter, og disse menneskene skal ha plass i våre lokaler. Mange steder på fakultetet har vi gamle og nedslitte lokaler, noe som krever investeringer i oppussing og vedlikehold. Mange steder er det også trangt med plass, noe som både krever ombygginger og at vi må «sitte» tettere.  Selv om det er ledelsens ansvar, sammen med eiendomsavdelingen, å sørge for at de fysiske arbeidsmiljøene blir så gode som mulig for alle ansatte og studenter, er det viktig at alle som berøres viser forståelse for disse utfordringen. Vi vil måtte leve med arealutfordringer i årene som kommer, men vi ser et stort lys i tunnelen når det nye Livsvitenskapsbygget står ferdig i 2024.

«Penger på bok»

Veksten skaper også en annen utfordring, nemlig at vi må sette «pengene i arbeid». De fleste har kanskje fått med seg at myndighetene er bekymret for at sektoren har mye «penger på bok». Dette gjelder ikke i samme grad for Universitetet i Oslo, men vi har også en utfordring på dette området. Dette betyr ikke at vi skal stresse, men jeg henstiller alle som har ansvaret for prosjekter med ekstern finansiering å søke å være så effektive som mulig når prosjekter skal igangsettes.

Av dekan Morten Dæhlen
Publisert 6. des. 2018 11:09 - Sist endret 21. feb. 2023 14:55