UH-sektoren i endring

Samfunnet er i stor endring, med klimakrise, energikrise og krig i Europa, sikkerhetskrise, kommende eldrebølge og et digitaliseringstempo samfunnet har problemer med å følge opp. Dette preger også vår sektor, både økonomi og med de forventninger omverdenen stiller til oss. Derfor deltok over 100 ledere ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet på seminar i slutten av april, med tema «UH-sektoren i endring». Målet for samlingen var å løfte blikket som ledergruppe og få en dypere innsikt i rammebetingelser og viktige problemstillinger via akademiske foredrag og innspill fra sentrale premissleverandører. En felles forståelse av dette er viktig som grunnlag for å identifisere fakultetets handlingsrom og ruste vårt lederfellesskap til å møte utfordringer som kommer.

Deltagelse fra alle enheter ved fakultetet

Til seminaret samlet vi faglige og administrative ledere fra alle sentere, institutter, fakultetsadministrasjonen og fakultetsledelsen. Representanter fra fakultetsstyret, fagforeningene og studentene var også invitert. Programmet var godt sammensatt, med verdifulle bidrag fra eksperter og nøkkelpersoner i sektoren. Deres foredrag og diskusjonen som fulgte, ga oss økt innsikt i hva samfunnet rundt oss forventer av fakultetet som en tung aktør innen forskning og utdanning.

Bidrag fra sentrale aktører

Innledningsvis ga professor Peter Maassen ved Det utdanningsvitenskapelig fakultet et foredrag om universitetenes rolle i samfunnet, og hvordan denne er under endring internasjonalt og i Norge. Han ble etterfulgt av departementsråd Dag Thomas Gisholt og ekspedisjonssjef Anne-Line Wold ved Kunnskapsdepartementet, som bidro med viktige betraktninger om departementets forventninger til vår sektor. Administrerende direktør Mari Sundli Tveit ved Forskningsrådet fortalte om endringene Forskningsrådet har vært gjennom, og hva slags konsekvenser det har for UH-sektoren og vårt fakultet.

Videre fikk vi presentert interessante betraktninger fra vår viserektor Bjørn Stensaker, som fortalte om hvordan Universitetet i Oslo møter en ny tid med betydelige endringer og tydelige forventninger fra samfunnet. Tankevekkende var det også å høre næringspolitisk direktør Nils-Ola Widme ved Abelia presentere sine betraktninger om realfagenes betydning for næringsliv og grønn omstilling. Som en avslutning fortalte fakultetets leder for næringsliv og samfunnskontakt Eva S. Dugstad, om hvordan vi nå jobber systematisk og målrettet for økt samarbeidet med nærings- og samfunnsliv.

Vi må bidra til å styre utviklingen

UH-sektoren er under betydelig press, med redusert grunnbevilgning, usikker ekstern finansiering, krav til utdanning av et stort antall kandidater, en forventning om et betydelig kunnskapsløft hos befolkningen (tilbud om etter- og videreutdanning) og at forskningsresultater skal kunne omsettes til nye teknologier, varer og tjenester (innovasjonsbidrag). Vi skal samarbeide med næringsliv og samfunnet rundt oss, og bidra til grønn og digital omstilling.

MN-fakultetet bidrar til alt dette, og med høy kvalitet!  Det er imidlertid viktig at vi tar signalene som kommer på alvor, og jobber målrettet og strategisk fremover. Det inkluderer å kommunisere betydningen universitetet og våre bidrag innen forskning, utdanning og innovasjon har for samfunnet.
Vårt fokus nå er å bruke handlingsrommet godt, ikke bli styrt i det små men tvert imot bidra til å styre utviklingen fremover.

Solveig Kristensen

Publisert 25. mai 2023 10:09 - Sist endret 25. mai 2023 12:37