Utdanningsglede ved MN-fakultetet

Jeg har alltid vært fornøyd over å jobbe ved MN-fakultetet, sammen med superflinke folk fra bredden av realfagene. Fredag 10. oktober var jeg ekstra glad.

Den dagen gikk fakultetets utdanningsseminar REAL utdanning av stabelen, og vi fikk virkelig demonstrert hvilken faglig kraft som ligger i vår organisasjon.

Først ut var vår dekan Morten Dæhlen, som påpekte at ferdige kandidater er fakultetets viktigste «produkt» - og at fakultetet har en klar ambisjon om å være blant Europas mest attraktive steder for både forskning og utdanning innen MNT-feltet.

Applaus for Nobelpris

Deretter presenterte Ragnar Winther (MI) og Marianne Fyhn (IBV) sine syn på forskning og utdanning som to sider av samme sak – sistnevnte til stor applaus for sitt bidrag til årets Nobelpris i medisin. Svein Sjøberg (ILS, UV-fakultetet) beskrev valg av høyere utdanning som et svært viktig identitetsgrunnlag; en stor utfordring for oss som underviser innen MNT-feltet og som vi må adressere tydelig i omleggingsprosessen som pågår.

Under overskriften «Hva er god utdanning?» reflekterte Anders Malthe-Sørenssen (FI) rundt forskningseksponering og studentaktiv forskning i fysikkutdanningen, før Knut Mørken (MN og MI) og Olav Sand (MN og IBV) presenterte hovedtankene bak fakultetets utdanningssatsing InterAct – kultur for læring (les rammedokument (PDF)) og Jo Klaveness (FaI) beskrev hvordan innovasjon i praksis kan implementeres i utdanningen.

Digital eksamen

Per Grøttum (MedFak) ga oss deretter en viktig innføring i digital eksamen som et pedagogisk verktøy og grunnlag for utdanningsutvikling – et sentralt aspekt som må ivaretas under UiOs pågående satsing innen feltet. Ragnhild Kobro Runde (MN og IFI) viste oss hvordan man ved praktiske grep kan tilrettelegge undervisningen bedre for hver enkelt student.

Neste punkt på programmet var temaet «Godt læringsmiljø». Cathrine Tellefsen (MN og FI) fokuserte på utdanning som fremmer læring og tilpasning av undervisningen rettet mot hver enkelt student. Deretter ga våre studenter Daniel Andreas Aubert (Maec) og Kristina Erikstad Sæterdal (Kjemi) verdifulle betraktninger med fokus på læringsmiljø og verdien av samarbeid mellom lærere og studenter og mellom ulike fagmiljøer ved fakultetet.

Kraft i InterAct

Under «Kultur for læring blant ansatte» reflekterte Knut Mørken og Olav Sand over hvordan vi i fellesskap kan skape en god utdanning, før instituttleder Jøran Moen (FI) diskuterte InterAct som en mulighet for utdanningsutvikling og en kraft ved fakultetet. Vi avsluttet en lang seminardag med en presentasjon fra hver utdanningsleder over den pågående prosessen knyttet til programutvikling ved hvert enkelt institutt, som munnet ut i en paneldebatt.

Tusen takk til alle som bidro til seminaret – både med foredrag og arrangementet! Og fikk du ikke med deg seminaret anbefaler jeg at du ser på podcast av foredragene!

Utformer framtidas studier

Instituttene har i disse dager levert sine innspill til utforming av fakultets fremtidige programportefølje, som skal diskuteres grundig i studieutvalget før saken går videre til instituttledermøtet og deretter besluttes i dekanat. Seminaret viste at det lever et stort engasjement for utdanning ved vårt fakultet, og at vi har mye kunnskap å dele om utdanningsutvikling.

Vi som jobber med utdanning (og det inkluderer jo nesten alle ved MN) går en spennende tid møte!

Av Solveig Kristensen
Publisert 30. okt. 2014 12:57 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54