English version of this page

Velkommen tilbake!

Dekanatet ønsker alle gode kollegaer velkommen tilbake etter sommerferien. Vi håper sol og sommer har gjort godt, og er glade for at vi igjen kan møtes fysisk på campus. Vi gleder oss til å se både kollegaer og studenter, og ser frem til at fakultetet forhåpentligvis igjen kan syde av liv.

Fire portrettbilder slått sammen.

F.v. øverst: dekan Solveig Kristensen og fakultetsdirektør Jo Døhl. F.v. nederst: forskningsdekan Bjørn Jamtveit og studiedekan Knut Mørken.

Det siste året har vært krevende for oss alle, nå håper vi å komme mer tilbake til normalen. Universitetet i Oslo og vårt fakultet skal være et levende arbeids- og studiested, der studenter og forskere møtes og sammen danner et felleskap av kunnskap og nye opplevelser. Vår ambisjon om et godt arbeids- og studiemiljø som grunnlag for fri og banebrytende forskning, kunnskapsutvikling og utvikling av unge talenter forutsetter at vi igjen kan møtes og jobbe sammen.

Tilbake til kontoret

Oslo kommunes påbud om hjemmekontor er avsluttet, og nasjonale regler gjelder. Trinn 3 innebærer at vi nå går over til en normalsituasjon der hovedarbeidsstedet er våre lokaler på campus.

Inntil videre gjelder kravet på én meter sosial distanse samt tilbørlig hensyn til ennå ikke vaksinerte og ansatte i sårbare kategorier. Bruk av hjemmekontor vil nå gradvis endres fra å være et rent smitteverntiltak til et instrument vi for fremtiden skal bruke på en dynamisk måte – i tett dialog med nærmeste leder og eget team – for å heve produktivitet og trivsel i vårt felles arbeidsmiljø.

Vi gleder oss til et semester med muligheter for å se flere av dere fysisk tilstede på campus!

Undervisning

Studentene ble ønsket velkommen mandag 16. august, og det var fint å se så mange nye ansikter innta Blindern og vårt fakultet. Fra mandag ble normal tilgang og åpningstider for UiOs bygninger gjeninnført. Studenter får også unntak fra avstandskravet i undervisningen. Dette betyr at vi kan ta i bruk alle våre undervisningsrom på vanlig måte. Fortsatt krav om smittesporing vil opprettholdes av registreringen på emnet.

UiO opprettholder avstandskravet på én meter på lesesalene samt nåværende reservasjonsløsning. Fra og med søndag 15. august fikk personer med opptak til ph.d-utdanningen ved norske utdanningsinstitusjoner mulighet til å reise inn i landet igjen. Test- og karantenekrav må følges på linje med andre personer som kommer fra tredjeland.

Selvtester tilbys

Vi vil til slutt minne om at både ansatte og studenter kan hente selvtester for Covid-19 på campus. Testene er for symptomfrie studenter og ansatte. Tilbudet startet ved semesterstart mandag, og vil i første omgang vare i tre uker. Selvtester deles ut i Georg Sverdrups hus på Blinder og på Domus Juridica i sentrum. Åpningstidene er mandag, onsdag og fredag fra klokken 10.00 til kl. 14.00. Studentsamskipnaden SiO har også fremdeles teststasjoner på campus. Det skal være trygt for både ansatte og studenter på campus.

Med dette vil vi ønske dere alle velkommen tilbake til nytt semester!

Av dekan Solveig Kristensen, forskningsdekan Bjørn Jamtveit, studiedekan Knut Mørken og fakultetsdirektør Jo Døhl
Publisert 20. aug. 2021 09:34 - Sist endret 20. aug. 2021 10:06