Vi gratulerer TOPPFORSKerne våre!

Som så ofte før når det er kvalitet som er hovedkriteriet ved tildeling, lykkes MN svært godt, nå sist i det nye virkemiddelet FRIPRO TOPPFORSK. Syv store MN-prosjekter er nettopp blitt innvilget. Vi gratulerer!

portrettbilde

Motivasjonen for FRIPRO TOPPFORSK, som er et nytt virkemiddel muliggjort av det tredje Fellesløftet, er å gi gode forskningsmiljøer ekstra romslig og langsiktig finansiering.

Midlene skal gjøre det mulig å øke miljøenes internasjonale konkurransekraft, og Forskningsrådet forventer derfor at de som får midler, søker ERC i prosjektperioden.

Fellesløft III er, som kjent, et spleiselag mellom Kunnskapsdepartementet og forskningsinstitusjonene, og som så ofte i utlysninger hvor kvalitet er hovedkriteriet, gjør MN det svært godt.

Den tiltenkte 50-50 fordeling av finansieringen ville gitt seks prosjekter til MN. I dialog med instituttlederne fant vi rom for ett ekstra prosjekt og dermed totalt syv prosjekter. Totalt sett finansierer vi 58 % av tildelingen på 151 millioner. Et stort løft for fri forskning! Og alle de syv prosjektene blir offisielle TOPPFORSK-prosjekter (takk til Forskningsrådet for det).

Vi gratulerer prosjektlederne og andre involverte med følgende prosjekter (alfabetisk rekkefølge):

Det er verdt å merke at vi ser en endring i hva Forskningsrådet finansierer (og implisitt i hva vi søker om). Mens vi tidligere har hentet mye stillinger og lite driftsmidler, er bildet nå i ferd med å endre seg.

I våre syv fellesløftprosjekter henter vi totalt 16,9 millioner til drift, og 10,4 millioner til drift av leiestedene våre. Leiestedsinnføringen har til dels vært arbeidskrevende og til dels omdiskutert.

Nå ser vi positive resultater; ekstern finansiering som gir instituttene en bedre balanse mellom lønnskostnader og driftskostnader, og dermed større internt handlingsrom.

En god start på nyåret!

Av Svein Stølen, forskningsdekan