Nyhetsbrev 4 i 2017

Aktuelt fra FS i juni 2017

Ny løsning for tid og sted for eksamen

Ny løsning for publisering av tid og sted for eksamen ble lansert 19. april. Det innebærer blant annet at oppdatert informasjon i FS kommer ut på nettsidene bare etter 5-15 minutter. I tillegg hentes det data fra to nye felter i FS; 'Digitalt eksamenssystem' og 'Minutter oppmøte før' (det siste vises dessverre foreløpig ikke, men skal komme snart).

Den nye løsningen har for noen emner krevd opprydding i praksis for registrering av vurderingsenheter. Hvis et emne har undervisning over flere semestre må det nå også fremgå i vurderingsenhetene at emnet går over flere terminer, uavhengig av om emnet har vurdering i begge terminer eller kun i siste termin.

I første omgang er det kun nødvendig å endre praksis når et emne har undervisning over flere semestre. Men fremover er det ønskelig med én felles praksis for registrering av vurderingsenheter. Derfor anbefales det ved opprettelse av nye emner og vurderingskombinasjoner at vurderingsenheter alltid registreres over flere terminer hvis emnet går over flere terminer.

To FS-veiledninger er oppdatert i denne forbindelse:

Nettpublisering av eksamensinformasjon

Vurdering på to-terminemner

Karakterutskrifter med emner fra eldre karakterskalaer

• På karakterutskrifter fra UiO som inneholder emner med andre karakterer enn A-F og bestått/ikke bestått, ligger nå url-en http://www.uio.no/studier/eksamen/karakterskala/tidlegare-karaktersystem.html som beskriver karaktersystemet før 2003 på norsk.
  • Det er lenket til engelsk nettside med samme informasjon fra den norske nettsiden.
  • Url-en vil ligge på karakterutskrifter som inneholder vurderingskombinasjoner med følgende karakterregler: 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 24, 34, 35 og 36.

Rapportering til Lånekassen

• 24. april 2017 gikk Lånekassen over til å selv hente opplysninger om hvem av Lånekassens kunder som er registrert student (har studentstatus) på UiO via en webservice (WS). Tidligere har opplysninger om alle studenter blitt overført til Lånekassen hver ettermiddag, uavhengig av om studenten er kunde eller ikke.
  • I neste omgang, men vi vet ennå ikke når, vil tilsvarende endring skje for opplysninger om eksamensresultater og fullførte godkjenningssaker av typen innpassing. Per i dag sender vi disse opplysningene til Lånekassen hver fredag ettermiddag.
  • Vi holder FS-veiledningen om rapportering til Lånekassen oppdatert.

Vitnemålsportalen: Merknader på vitnemål

Merknader på vitnemålet blir vist frem i Vitnemålsportalen. Resultateier (dvs. studenten/ph.d.-kandidaten) kan velge å dele sine resultater både på norsk og engelsk. Skriv derfor inn eventuelle merknader på vitnemålet både på norsk og engelsk. FS-veiledningen Kvalifikasjon og merknader på vitnemål og DS er oppdatert.

Studentweb: Info til studenter med betinget eller begrenset studierett

Det er info på forsiden i Studentweb for studenter med begrenset eller betinget studierett på student samlebilde.

Studenter med koden BEGRENSET får teksten:
INFO
I studieprogrammet "[studieprogramnavn]" er studieretten din begrenset til emnene: [emnekodene blir listet opp].

Studenter med alle de andre begrenset/betinget-kodene får teksten:
INFO
Det er begrensninger/betingelser til studieretten din i studieprogrammet "[studieprogramnavn]".

Informasjonen vises på bakgrunn av ønske fra UiO i 2016

Studentweb: pålogging med ID-porten

Studenter og tidligere studenter kan logge på Studentweb med ID-porten. ID-porten er en sikker innloggingsløsning med elektronisk ID fra MinID, BankID, Buypass og Commfides. For å kunne bruke ID-porten må personen ha norsk fødselsnummer eller D-nummer.

Nettsider som er oppdatert nå når ID-porten er tilgjengelig i Studentweb: Om Studentweb, About Studentweb og Selvbetjening for brukernavn, passord osv.

Publisert 8. juni 2017 09:57 - Sist endret 14. des. 2018 11:17