English version of this page

Bestilling av yrkeshygienisk kartlegging og risikovurdering

Inneklimaproblematikk er ofte en kombinasjon av flere faktorer. Det vil i de fleste tilfeller være nødvendig med kartlegging av forskjellige faktorer som inngår i risikovurderingen før gjennomføring av vernetiltak.

Hvorfor kartlegging og risikovurdering?

Kartlegging foretas med tanke på å avdekke og forebygge inneklima- og helseplager hos arbeidstaker. Ulike faktorer som temperatur, luftfuktighet, trekk, lukt, støy, belysningsforhold, kjemisk og biologisk luftforurensning, kan enkeltvis eller i kombinasjon gi inneklima- og helseplager.

Kartlegging inngår i risikovurderingen av forhold på arbeidsplassen både til vanlig og når det oppstår uønskede hendelser. 

Hva inngår i kartlegging og risikovurdering?

Det gjennomføres yrkeshygienisk befaring på arbeidplassen der kartleggingen skal foregå. På befaringen deltar arbeidsgivers og arbeidstakers representanter samt Eiendomsavdelingen ved behov. 

Ofte gjennomføres det kvantitativ eller kvalitativ kartlegging for å avdekke mulige avvik og helsesymptomer. 

Enhet for bedriftshelsetjeneste besitter yrkeshygienisk måleutstyr. I noen tilfeller må dette imidlertid leies inn for det aktuelle oppdraget. Yrkeshygieniker utarbeider da kostnadsoversikt for leie av prøve-takingsutstyr og analyseprøver. Kostnadsoversikten oversendes for godkjenning og betaling av bestillende enhet før kartleggingsarbeidet igangsettes.

Tilsvarende gjelder også for slikt måleutstyr, laboratorieanalyser etc. der kartleggings-arbeid er bestilt av ekstern BHT. Slike oppdrag bestilles i god tid, da det vil være leveringstid på denne type måleutstyr og tilhørende analyseprøver. 

EBHT kan foreta kartlegging og måling av:

  • Fysisk arbeidsmiljø
    • Temperatur
    • Luftfuktighet
    • CO2 (luftskifte)
    • Støv
    • Støy
    • Belysning
  • Kjemisk arbeidsmiljø
    • Kjemikalier (gasser, damper)
  • Biologisk arbeidsmiljø
    • Muggsopp
    • Dyreallergener
    • Biologisk materiale (virus, bakterier)

Det utarbeides yrkeshygenisk rapport med kartleggingsfunn, forslag til vernetiltak, helseundersøkelse etc. Rapporten oversendes i ePhorte til lokal arbeidsgiver.

For videre oppfølging deltar yrkeshygieniker på informasjonsmøte på arbeidsplassen med fremlegging av yrkeshygienisk rapport.

Bestilling av oppdrag

Bestilling av yrkeshygienisk oppdrag skal alltid skje via leder for enheten. Bestilling foretas på det årlige handlingsplanmøtet mellom instituttet og Enhet for BHT. Ved hasteoppdrag utenom handlingsplanoppdrag, bestilles dette på ebht-post@admin.uio.no   

Orienteringsmøte med berørte arbeidstakere bør avholdes før kartleggingsarbeidet igansettes. Her forklares kartleggingsmetodikken, slik at man får avklart forventninger blant arbeidstakerne.

For yrkeshygienisk kartlegging på arbeidsplassen er det viktig at det forekommer internkommunikasjon mellom leder, verneombud og lokalt arbeidsmiljøutvalg om dette.

Kontakt

Hasteoppdrag:

ebht-post@admin.uio.no

Regulære oppdrag:

Publisert 18. juli 2013 15:45 - Sist endret 16. juli 2023 06:05